این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۱
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی از آموزش در عرصه پزشکی جامعهنگر کرمانشاه طی دوره پنج ساله: ۹۰-۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: جامعه پزشکی نقشی محوری در نظام سلامت کشور ایفا میکنند. از این رو بررسی رویکردهای مختلف آموزش پزشکی تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت آموزش خواهد داشت. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت آموزش پزشکی جامعهنگر از دیدگاه کارورزان پزشکی انجام شد. روشبررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه کارورزان پزشکی که طی سالهای 90-1386 دورههای آموزشی خود را به مدت یک ماه در عرصه آموزش پزشکی جامعهنگر گذرانده بودند (175 نفر) انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با مشاورهی مرکز EDC دانشگاه بود. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 88/0 مطلوب بوده و روایی محتوای آن با نظر 5 نفر از کارشناسان این حیطه، تأیید شد. دادهها با نرمافزار SPSS V15 و با بهکارگیری آمار توصیفی و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و فریدمن، تحلیل شد.یافتهها: کارورزان پزشکی وضعیت عرصه را در مقایسه با بیمارستان از نظر کیفیت آموزش (4/42%) و امکان یادگیری مهارتهای عملی (3/48%) در حد عالی، در مورد تنوع بیماران مراجعه کننده (2/57%) و کیفیت آموزش سطوح پیشگیری (6/55%) خوب و در مورد مدت زمان صرف شده برای بحث در مورد بیماریها در 74% خوب الی عالی توصیف کردند. از میان دلایل تفاوت آموزش در عرصه جامعهنگر با بیمارستان، "امکان یادگیری مهارتهای عملی" از اهمیت بالاتری نسبت به سایر دلایل برخوردار بوده است (05/0P<).نتیجهگیری: در این مطالعه، پاسخگویان، عملکرد آموزشی عرصه جامعهنگر را مطلوب ارزیابی کرده و آن را در مقایسه با آموزش بیمارستانی واجد مزایای بیشتری دانسته بودند. بنابراین پیشنهاد میشود تقویت مراکز آموزش پزشکی جامعهنگر در اولویت سیاستگذاریهای آموزشی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی جامعهنگر، بیمار، دانشجو، بیمارستان
عنوان انگلیسی
Perception of medical students participated in community-oriented medical education in Kermanshah (2007-2011)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Physicians have a fundamental role in the health system. Therefore, investigation of different medical education approaches would have a major impact on improving the quality of education. The aim of this study was investigating the performance of community-based education center of Kermanshah from the viewpoint of medical interns. Methods: In this cross sectional analytic study, medical interns who were trained in community-oriented education center (n=175) over one month were enrolled and completed the researcher built questionnaire. Alpha reliability was 0.88 and its content validity was confirmed by the approval of five faculty members who were expert in the field of education. Data was analyzed by SPSS software and using of descriptive statistics, ANOVA and Friedman tests. Results: Based on the viewpoint of our participants, community oriented education were desirable compare to education in hospital in terms of quality of education (42/4%), experienced of practical tips (48/3%), observing different cases (57/2%), preventive medicine education (55/6%)and time for communicating about patient (74%). Among reasons of difference between training in the COME center compare to teaching hospitals, "possibility of learning of practical tips" was considered more important than other reasons (P< 0.05). Conclusion: In this study, most participants have evaluated the training performance of the COME center as good and also more useful compared to training in teaching hospitals. Reinforcing of COME centers could be a priority in making future educational policies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سهیلا رشادت | s reshadat
social development amp;amp; health promotion research center, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
سید رامین قاسمی | sr ghasemi
social development amp;amp; health promotion research center, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
نادر رجبی گیلان | n rajabi gilan
social development amp;amp; health promotion research center, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
علی عزیزی | a azizi
social development amp;amp; health promotion research center, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
سکینه عباس آبادی | s abbas abadi
social development amp;amp; health promotion research center, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
محمد احمدیان | m ahmadian
social development amp;amp; health promotion research center, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-192-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات