این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۴-۷۵
عنوان فارسی
بررسی روند پنج ساله طراحی آزمونهای چندگزینهای ارتقاء دستیاری تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر کمی و کیفی: ۱۳۹۱-۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : یکی از روشهای ارزشیابی در ارتقاء دستیاری پزشکی آزمونهای چند گزینهای است. این مطالعه با هدف بررسی روند پنج ساله طراحی آزمونهای چند گزینهای ارتقاء دستیاری تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر کمی و کیفی (در سالهای 91-1387 ) انجام شد. روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی - طولی از نوع روند پژوهی بود. 63 آزمون (9600 سؤال) از لحاظ شاخصهای ضریب دشواری، ضریب تمییز و اعتبار کل آزمون، درصد تاکسونومی I و II و III و درصد سؤالات بدون اشکال ساختاری بررسی شدند. ابزار جمع آوری دادهها خروجی نرم افزار آنالیز کمی و گزارشات آنالیز کیفی بودند که با نرم افزار SPSS V18 و آزمونهای -test t ، کای دو، ANOVA و کروسکال والیس تحلیل شدند. یافتهها: در طول پنج سال میانگینهای ضریب دشواری کل سؤالات 62/0، ضریب تمییز 27/0 و ضریب اعتبار 88/0 و در محدوده قابل قبول بود، ولی میانگینهای درصد تاکسونومی I سؤالات 44/33%، تاکسونومی II و III 55/66% و درصد سؤالات بدون اشکال ساختاری 59/62% بود که کمتر از محدوده قابل قبول بود. همچنین تفاوت آماری معنی داری بین شاخصهای ضریب دشواری (001/0 P= )، اعتبار کل آزمون (017/0 P= )، میانگین تاکسونومی I (001/0 P= ) و تاکسونومی II و II I (006/0 P= ) در طول پنج دوره آزمون وجود داشت. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، کاهش میانگین تاکسونومی II و III و افزایش تاکسونومی I در دوره پنج ساله بررسی آزمونهای ارتقاء دستیاری پیشنهاد کننده استفاده از برنامههای آموزشی ارتقاء دانش علمی طراحان آزمونهای ارتقاء دستیاری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سؤالات چندگزینهای، آنالیز آزمون، دستیاری پزشکی
عنوان انگلیسی
A survey of quality and quantity indexes of multiple choice question (MCQ) exams of medical residents at Kermanshah University of Medical Sciences: 2008-2012
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Multiple choice questions (MCQs) are widely used to assess medical residents. The study aims to analyse MCQ exams of medical residents administered at Kermanshah University of Medical Sciences during 2008-2012. Method: Data of this retrospective study were extracted from 63 MCQ exams including 9600 tests. Quantity related variables included discrimination index, difficulty level, reliability of test index (KR20). Quality related variables included proportion of questions without structural defect and proportion of taxonomy 1, 2 and 3 questions. Data were collected using MCQs from question bank and analyzed by SPSS V.16 software. Results: Over the specified five years, the average difficulty level was %0.62, the average discrimination index was 0.27 and the average of reliability coefficient (KR20) in total exams was 0.88. The average of questions in Taxonomy 1 over the specified years was 33.5% and questions with taxonomy 2 and 3 were66.5%. The average of questions without structural defect was 62.6% which fell in the unacceptable range. A significant difference was observed in reliability coefficient (KR20)- (P=0.017), difficulty level (P=0.001), taxonomy 1 (P=0.001) and Taxonomy 2 and 3 (P=0.006). Conclusion: According to findings of this study, taxonomy 2 and 3 were decreased and taxonomy 1 was increased over the specified five years. We recommend the specialist board members and the Deputy for Education of the Ministry of Health to consider the results of this study and react to them by improving MCQ quality of future exams.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا پورمیرزا کلهری | r pourmirza kalhori
dept. of emergency medicine, school of paramedics, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه فوریت های پزشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
منصور رضایی | m rezeai
dept. of biostatistics, school of medicine, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
بهزاد کرمی متین | b karami matin
dept. of republic health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
فرح روشن پور | f roshan pour
deputy of research and technology in kermanshah university medical sciences, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-278-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات