این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۳-۲۲
عنوان فارسی
آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد و تأثیر آن بر آگاهی، نگرش و توانایی استفاده دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از آن
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: در سالهای اخیر، پزشکان جهت ارتقاء هر چه بیشتر کیفیت مراقبتهای بالینی ارائه شده جهت بیماران، تجربه بالینی خود را با شواهد پژوهشی حاصل از موارد بالینی مشابه ترکیب و در قالب پزشکی مبتنی بر شواهد ارائه نمودهاند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر اجرای دوره کوتاه مدت آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دورههای بالینی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از پزشکی مبتنی بر شواهد بود .روش بررسی: در یک مطالعه نیمه تجربی، دانشجویان پزشکی سه دوره مقطع کارآموزی پزشکی اجتماعی شرکت داده شدند (جمعاً 24 نفر). در این دوره، دانشجویان 5 مرحله استاندارد اجرای پزشکی مبتنی بر شواهد شامل پرسش، جستجو، ارزیابی نقادانه شواهد و بهکارگیری و ارزشیابی شواهد را به ترتیب در یک کارگاه دو روزه آموزش دیده و سپس با راهنمایی استاد به اجرا درآوردند. در ادامه سطح آگاهی، نگرش و توانایی دانشجویان در رابطه با پزشکی مبتنی بر شواهد همراه با سطح رضایتمندی آنان از دوره با استفاده از پرسشنامه پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: نتایج مطالعه بیانگر افزایش سطح آشنایی دانشجویان با اصطلاحات کاربردی در پزشکی مبتنی بر شواهد بود (0001/0>P). همچنین در این مطالعه افزایش قابل ملاحظه آماری در سطح نگرش دانشجویان و نیز توانایی آنان در اجرا و کاربرد پزشکی مبتنی بر شواهد مشاهده شد. میزان رضایت مندی دانشجویان بعد از اجرای کارگاه از محتوا و نحوه اجرای کارگاه نیز به ترتیب در 7/91% و 5/87% موارد خوب ارزیابی شد.نتیجهگیری: به نظر میرسد نیاز به آموزش دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی در خصوص
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی، پزشکی مبتنی بر شواهد، آموزش بالینی، دانشجو
عنوان انگلیسی
Teaching evidence-based medicine and its impact on knowledge, attitudes and skills of clinical students of Bushehr University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: To improve the quality of clinical care provided to patients, clinical experience of the physicians in Evidence Based Medicine (EBM) should be improved. The aim of this study was to examine the effect of a short course medical education on the evidence of information, attitude and work of clinical students at the Bushehr University of Medical Sciences.Methods: In a quasi-experimental study, three groups of medical students (24 persons) who were studying in the community medicine course participated. In this course, students in a two-day workshop trained in an EBM workshop including designing questions, search, critical evaluation of evidence, implementation and evaluation. Knowledge, attitude, ability of students to apply their knowledge and the level of satisfaction of the students from the course have been evaluated with pre and post-course questionnaires.Results: Result of the study showed that the students’ familiarity with EBM terminology increased (p< 0.0001). In addition, this study indicated that there was a significant increase in the students’ attitude, and also their ability in application of EBM. Students were satisfied with the workshop. The content (91.7%) and method of the implementation of the workshop (87.5%) were positively evaluated.Conclusion: The work shop works well. Practical training of EBM is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کامران میرزایی | k mirzaei
educational development center, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
ثریا زحمت کش | s zahmatkesh
educational development center, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-144-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات