این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی تأثیر دو روش آموزشی کارگاهی و کلاسی مهارت‌های مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: با توجه به اهمیت شناخت تأثیر مداخلات آموزشی در جهت حل مشکلات یادگیری و عملکرد بهتر دانشجویان، این مقاله با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی کارگاهی و نظام واحدی مهارت‌های مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان انجام شد.روش ‌بررسی: این پژوهش از نوع شبه تجربی و به صورت دو گروه مداخله و یک گروه کنترل بود .نمونه پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی ورودی 1390 دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد واحد اراک تشکیل می­داد. برای گرداوری داده‌ها از پرسشنامه مشخصات فردی و دموگرافیک و پرسشنامه ال ای اس اس ای استفاده شد. این پرسشنامه دارای ده مقیاس شامل نگرش، انگیزش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، پردازش اطلاعات، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، خود آزمایی و راهبردهای آزمون می‌باشد. دانشجویان گروه‌های مداخله پس از تکمیل پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری طبق برنامه در دوره آموزشی مهارت‌های مطالعه و یاد گیری شرکت کردند. سپس دانشجویان مجدداً پرسشنامه ال ای اس اس ای را تکمیل نمودند و داده‌ها توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.نتیجه‌گیری: میانگین نمرات نگرش، پردازش اطلاعات، اضطراب و مدیریت زمان بعد از آموزش کلاسی افزایش داشت و این تغییر به لحاظ آماری کنترل معنی‌دار بود. میانگین نمرات پردازش اطلاعات اضطراب و خود آزمایی بعد از آموزش کارگاهی افزایش داشت و این تغییر به لحاظ آماری معنی‌دار بود. اگر آموزش کلاسی با ضوابط کلاس‌های درسی برگزار گردد, احتمالاً نتایج بهتری از آموزش بدست خواهد آمد. همچنین در روش کلاسی چون حداقل در نیمی از ترم دانشجویان با مدرس مربوطه می‌توانند در ارتباط باشند و مشکلات و سؤالات خود را مطرح کرده و پاسخ دریافت کنند این روش می‌تواند ارزشمندتر باشد. به نظر می‌رسد انجام تحقیقی در خصوص تأثیر آموزش فردی و مشاوره تحصیلی دانشجویان بر اساس نیاز و ویژگی‌های آنان در تکمیل مطالعات موجود مفید است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌های آموزشی، مهارت‌های مطالعه و یادگیری

عنوان انگلیسی Effect of workshop compare to lecture on the study and learning sterategies of nursing and midwifery students of Arak Branch of Azad University
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Every educational system should aim to improve educational skills of its students. This study aims to assess the effect of workshop based compare to lecture based education on the study and learning strategies of nursing and midwifery students of Arak Branch of Azad UniversityMethods: In this experimental study, the two different education method were evaluated with pre and post tests. All nursing and midwifery students who enrolled in nursing and midwifery faculty of Arak Branch of Azad University in 2011 were included. twenty students participated in class group, 25 students participated in workshop group and 17 students participated in the control group. LSSI questionnaire including, attitude, motivation, anxiety, time management, concentration, information processing, selecting main idea, self testing, study aids ,test strategies was used. After completing the questionnaire the intervention groups participated in workshop for 16 hours and in lectures for two hours per week over 8 weeks. The same questionnaire was used for post-test.Results: Mean attitude, information processing, anxiety, time management scores improved after educational class in the intervention compared to the control group. Also after the workshop, mean information processing, anxiety and self testing scores improved.Discussion: In this study educational class and workshop were effective on information processing and anxiety management. We recommend investigation about personal education and educational counseling based on the students' needs and wants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, methods, study skills, learning skills

نویسندگان مقاله خدیجه احراری | kh ahrari
islamic azad university, department of midwifery, arak, iran
گروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

شعبانعلی علیزاده | sh alizadeh
arak university of medical sciences, department of surgery, arak, iran
گروه جراحی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محمدرضا علیزاده | mr alizadeh
medical student, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-129-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات