این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۴-۵۲
عنوان فارسی
ارزیابی اخلاق حرفهای اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: آموزش عالی نیروی محرکه و عامل پیشرفت هر جامعهای است. دانشآموختگان علوم پزشکی نقش اساسی در تأمین سلامت جامعه دارند؛ لذا آموزش عالی در این حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و از دو بعد انتقال اطلاعات و القای اخلاق حرفهای بسیار مورد توجه است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی اخلاق حرفهای و تدریس مؤثر اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از منظر دانشجویان این دانشگاه است.روش بررسی: این مطالعه توصیفی با تکمیل 160 پرسشنامه توسط دانشجویان رشتههای مختلف دانشکدههای پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی و پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. به منظور ارزیابی تدریس مؤثر، از مؤلفههای روش شناسی، رابطه تعاملی با دانشجویان، دانش پژوهی، محوریت رشد دانشجو، مدیریت کلاس و ارزیابی مناسب استفاده شد. ارزیابی اساتید توسط مؤلفههای گزارش مطلبی فرد و همکاران انجام گرفت. پرسشنامهای حاوی 30 سؤال از مؤلفههای یاد شده طراحی و روایی سنجی شد.یافتهها: به نظر دانشجویان 70% اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دارای ویژگی شخصیت ممتاز، راعی حرمت کلاس، خوددار غیبت از همکاران، ماهر در تدریس، رازدار و ساعی در رشد علمی دانشجویان میباشند. بیش از 50% دانشجویان معتقدند اساتید این دانشگاه دارای ویژگیهای تدریس مؤثر هستند. انتقاد دانشجویان به اساتید شامل عدم تألیف کتب مرتبط، عدم صرف وقت کافی برای دانشجویان، یکنواختی روش آموزش، کم توجهی به مسائل دانشجویان و عدم دقت کافی در ارزیابی دانشجویان بود.نتیجهگیری: اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معمولاً از شایستگی علمی و اخلاقی برخوردارند ولی باید به مسائل دانشجویان بیشتر توجه نموده و برای تعامل با آنان وقت بیشتری صرف نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Academics' adherence to professional Ethics in Shahid Sadoughi University of Medical Science: Students'viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Higher education is a driving force in many societies. Medical graduates have a key role in public health and community medicine. Adherence to professional ethics is crucial to achieve these goals. . This study aims to evaluate academics' adherence to professional ethics in Shahid Sadoughi University (SSU) of Medical Science from the students'point of view.Methods: In this explanatory study a questionnaire was completed by 160 students of Medical, Dentistry, Public Health, Nursing, Paramedical and Nursing and Midwifery schools of SSU. In order to assess teaching effectiveness, we considered components of the methodology, interactive relationship with students, scholarship, monitoring student's development, classroom management and doing appropriate assessment. A questionnaire containing 30 questions of the relevant components was designed and its transparency was validated. The questionnaire was randomly distributed among students.Results: 70 percent of the students believed that the SSU academics have distinctive character, respect the sanctity of the classroom, do not gossip about their colleagues, are trained in teaching, are confident and do their best educate students. More than half believed that the teachers have effective teaching features. Students' main concerns were lacking compilation of related books, uniform method of teaching crossdsciplines, paying less attention to students' questions, not spending sufficient time for students and careless evaluation.Conclusion: Most of SSU academics adhere to moral and scientific standards. However, students suggest them to pay more attention and should spend more time for them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional, ethics, teaching, learning
نویسندگان مقاله
فتح اله بوذرجمهری | f bouzarjomehri
department of medical physics, shahidsadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
گروه فیزیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
مهسا منصوریان | m mansourian
department of medical physics, shahidsadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
گروه فیزیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
یاسمن هرندی | y herandi
department of pharmacology, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حسین بوذرجمهری | h bouzarjomehri
department of pharmacology, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-211-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات