این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مشارکتی بیمار محور بر نمرات فرایند پرستاری و تفکر انتقادی کارآموزان پرستاری
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: چالشی که امروزه آموزش پرستاری با آن روبرو است توسعه یک برنامه درسی با راهکارهای مناسب خصوصاً در آموزش بالینی به منظور توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی در فرایند مراقبت از بیماران است. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مشارکتی بیمار محور در کارآموزان پرستاری بر تفکر انتقادی و فرایند مراقبت از بیماران بخش داخلی قلب بیمارستان شفا دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی دانشجویان ترم پنج پرستاری که با تخصیص تصادفی به دو گروه 30 نفر مداخله آموزش مشارکتی و 30 نفر شاهد آموزش بالینی بر اساس روش معمول تقسیم‌شده بودند، انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای متشکل از سه بخش اطلاعات دموگرافیکی، سؤالات مربوط به فرایند پرستاری و آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی استاندارد کالیفرنیا فرم بود. یافته‌ها: میانگین نمرات پس آزمون تفکر انتقادی گروه مورد 8/12 و گروه شاهد 23/9 بود که از لحاظ آماری این تفاوت معنی‌دار بود 05/P<. همچنین در رابطه با مقایسه میانگین نمره پس آزمون فرایند پرستاری در دو گروه 8/15 مورد و 43/13 شاهد اختلاف معنی‌دار آماری 05/ 0P< مشاهده شد.نتیجه‌گیری: هر دو گروه از نظر آموزشی پیشرفت داشته‌اند. از آن جایی که دانشجویان گروه مورد به صورت گروهی در مطالعه بیماران واقعی (case study) مشارکت می‌نمودند و جستجوی اطلاعات را در مراقبت نقادانه بکار می‌بردند، لذا پیشرفت گروه مورد به طور معنی‌داری نسبت به گروه شاهد بیشتر بوده است و این تفاوت منجر به دسته‌بندی اطلاعات، درک و فهم از موقعیت بیمار استدلال منطقی و اولویت‌بندی مشکلات و ارزشیابی می­شده ‌است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of patient-centered collaborative learning on students' scores of the nursing process and critical thinking of nursing trainers
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: One of the challenge that nursing education is faced is developing a curriculum with appropriate clinical training, to develop critical thinking skills. The aim of this study was to determine the effect of patient-centered collaborative learning on students' scores on the nursing process and critical thinking of nursing trainers. Methods: This study is a quasi-experimental research. Nursing students studying at the fifth semester allocated to two randomly selected arms of 30 cases, collaborative education patient-centered, and 30 controls (clinical education according to the common way(. In struments used was a questionnaire with three parts demographics, nursing process of patients and critical thinking.Results: Mean score of post-test critical thinking was 12.8 in cases and 9.2 in the control group. There was significant relationship between post-test score in the two groups P < 0.05.post test scores were significantly different across the two groups 15.8/20 in case group compare to 13.43/20 in the control group. Discussion: Both groups showed improvement in learning. The students in the study group were participated as a team in the study of real patient i.e. case study. They used their skills to find and use evidence for critical care. The development in the study group was significantly higher than the control group and the difference has led to the information classification, understanding patients' condition, logic reasoning, problems prioritization and assessment. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عصمت نوحی | e noohi
department of surgical nursing, razi school of nursing amp;amp; midwifery, kerman university of medical sciences,
گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

عباس عباس زاده | a abaszadeh
department of surgical nursing, school of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences,
گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

کمال میانداری | k miandari
payame noor university, zanjan, iran
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور زنجان (Payame noor university of zanjan)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات