این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۸۱-۹۵

عنوان فارسی مقایسه رفتارهای آموزش بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های دولتی و آزاد شهرستان سمنان در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: آموزش بالینی از بخش­های حائز اهمیت آموزش پرستاری می­باشد. با توجه به اینکه در کشور ما آموزش پرستاری در دو دانشگاه آزاد و دولتی در حال انجام می­باشد، کسب دیدگاه دانشجویان این دو دانشگاه می­تواند در ارتقاء آن سودمند واقع گردد؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه رفتارهای آموزش بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه­های دانشجویان این دو دانشگاه انجام گردید.روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی بوده که 160 دانشجوی کارشناسی پرستاری از دانشگاه­های دولتی و آزاد (هر کدام 80 نفر) در آن مشارکت داشتند. در این مطالعه از پرسشنامه اثربخشی آموزش بالینی پرستاری جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. این پرسشنامه دارای یک معیار لیکرت 7 امتیازی بود که دیدگاه دانشجویان را نسبت به رفتارهای مربیان پرستاری در دامنه هرگز (امتیاز 1) تا همیشه (امتیاز 7) اندازه­گیری می­نمود. در نهایت داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: تحلیل داده­ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان، میانگین رفتارهای مربیان بالینی به صورت کلی بالاتر از امتیاز 4 یا متوسط بود (31/1±52/5). همچنین رفتارهای مربیان در دانشگاه آزاد از امتیاز بیشتری نسبت به مربیان دولتی برخوردار بود (001/0>P). نتیجه‌گیری: اینکه مربیان دانشگاه آزاد امتیاز بالاتری را نسبت به مربیان دانشگاه دولتی کسب کرده بودند، خود نیاز به تأمل بیشتری برای مسئولین دارد. همچنین مطالعات دقیق­تری برای کشف عوامل تأثیرگذار بر ساختار و زمینه‌ی هر یک از این دو دانشگاه پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of teaching behaviors of clinical nursing instructors from the perspective of nursing students of the public and private Universities of Semnan in 2012
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Clinical teaching is an important element of nursing education. This study aims to compare teaching behaviors of clinical nursing instructors from perspective of nursing students in public and private universities. Methods: This was a cross-sectional study. Participants were 160 nursing students from public and private universities located in Seman, 80 students each. The nursing clinical teaching effectiveness inventory (NCTEI) is used to collect data. The questionnaire was a seven point Likert scale that measured students’ perspectives to nursing instructors in the range of never (score 1) to always (score 7). Finally the data analyzed by descriptive and inferential statistics methods by SPSS version 18. Results: Data analysis showed that mean of the behaviors of clinical instructors from of students’ perspective were higher than average limit (5.52±1.31). Also, that mean of scores to clinical instructors’ behaviors was significantly higher in the private university compare to the public university (P< 0.001). Conclusion: According to the result, nursing instructors in private universities acquired higher score than public universities to prove their proficiency. More studies are needed to explore factors influencing the structure and context of these universities. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی فخرموحدی | a fakhr movahedi
semnan university of medical sciences, semnan, iran
گروه پرستاری بهداشت مادران و کودکان، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

محدثه یوسف پور | m yousefpour
imam khomeini hospital, garmsar, iran
بیمارستان امام خمینی ره گرمسار، سمنان
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان امام خمینی تهران

سجاد صادقی | s sadeghi
semnan university of medical sciences, semnan, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-188-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات