این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نظرات دانشجویان علوم پزشکی بابل در مورد عملکرد اساتید در زمینه مشاوره و راهنمایی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف : مشاوره و راهنمایی توسط اساتید راهنما در طول دوره تحصیل، دانشجویان را در غلبه بر مشکلات، دستیابی به اهداف آموزشی و کسب موفقیت یاری خواهد نمود. هدف از این مطالعه، بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در ارتباط با ارائه راهنمایی و مشاوره تحصیلی بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 480 نفر از دانشجویان از طریق پرسشنامه‌ای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه 25 سؤالی جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و آزمون‌های آماری Chi-Square ، t- test ، ANOVA و آزمون تعقیبی Scheffe واکاوی شد. یافته‌ها: از مجموع افراد شرکت کننده، 2/61% مؤنث و 8/38% مذکر، با میانگین سن 02/4 ± 34/21 سال بودند. 2/37 درصد دانشجویان آگاهی کافی در مورد اینکه چگونه از استاد راهنما کمک بگیرند را نداشتند. در حدود نیمی (3/50%) از دانشجویان حضور استاد راهنما در ساعت اعلام شده و 57% نیز برگزاری برنامه مشاوره به طور منظم را بد و خیلی بد گزارش کردند. دانشجویان مؤنث بیشتر از مذکر ابراز نمودند که استاد راهنما برای آن‌ها پرونده تحصیلی تشکیل داده است (001/0 = P ). در تعیین نظرات دانشجویان به تفکیک رشته تحصیلی، دانشجویان رشته پیراپزشکی و دندانپزشکی از اساتید مشاور بیش از سایر رشته‌ها ناراضی بودند ( به ترتیب 3/87% و 5/81%). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به نظر می‌رسد که یا دانشجویان اطلاع کافی از وظایف استاد مشاور ندارند و یا اساتید مشاور به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کند. به منظور بهبود ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی، آشنایی دانشجویان با وظایف استاد مشاور در بدو ورود به دانشگاه و یا بالا بردن سطح آگاهی اساتید مشاور با کلاس‌ها و یا کارگاه‌های آموزشی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاوره و راهنمایی تحصیلی، نظرات دانشجویان، استاد مشاور

عنوان انگلیسی Education, consultation, guidance, students, advisor, teacher
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Student counseling and supervision play an important role to overcome learning problems and to achieve educational goals. The present study is intended to investigate viewpoints of students regarding educational guidance and advice studying at Babol University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional survey, viewpoints of 480 students were collected by a questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire had been approved before. Data were analyzed using SPSS version 17 software. Chi- square and ANOVA tests were administered. Results: 61.2% of all participants were female and 38.8% were males with mean age of 21.3±4.0. 37.2% of these students lacked sufficient knowledge and information on how to request from their advisors for help and guidance. Half of students (50.3%) reported attendance of advisors and holding routine consultation is inappropriate. Advisors made more educational files for females compare to males (P=0.001). No difference observed regarding educational disciplines of the advisors regarding students were dissatisfied with help and guidance received from paramedics and dentistry students in most fields (87.3% and 81.5% respectively). Conclusion: It seems that either student has no sufficient information about tasks of advisors and/or advisors may not do their tasks properly. It is recommended the students to be acquainted with advisors’ tasks upon their entrance into the university. Training classes for new academics would be helpful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم سیدمجیدی | m seyedmajidi
dental materials research center, faculty of dentistry, babol university of medical sciences, babol, iran
مرکز تحقیقات مواد دندانی، گروه پاتولوژی فک، دهان و صورت، دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

ایمان جهانیان | i jahanian
education development center, babol university of medical sciences, babol, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

نفیسه مرادی | n moradi
students research committee, babol university of medical sciences , babol, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

علی بیژنی | a bijani
non-communicable pediatrics diseases research center, babol university of medical sciences, babol, iran
مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-290-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات