این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی ضریب همبستگی نمرات ترمیمی نظری و عملی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد طی سالهای ۱۳۹۱-۱۳۷۰
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : جهت تدوین برنامه آموزشی بهتر و ارتقاء کیفیت آموزش، ارزشیابی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و مقایسه نمرات اکتسابی در دورههای مختلف امری ضروری است که میتواند در اصلاح و بهبود کارایی مسئولین مؤثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی ضریب همبستگی نمرات ترمیمی نظری و عملی دانشجویان دوره دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مقطع زمانی 1391-1370 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی به صورت گذشته نگر و با روش سرشماری انجام شد. در این بررسی، نمرات دروس ترمیمی نظری و عملی از طریق کارنامه آموزشی موجود در بایگانی اداره آموزش دانشکده جمع آوری شد. اطلاعات زمینهای نیز از طریق پرسشنامه عمومی که هنگام ثبت نام از دانشجویان تکمیل میشود از بایگانی استخراج شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری t.test و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: در این مطالعه 22 دوره دانشجوی دندانپزشکی (451 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. همبستگی کلی بین نمرات ترمیمی نظری و عملی و همچنین همبستگی بین نظری 1 و عملی 1 (221/0= r 001/0> P )، نظری 2 و عملی 2 (311/0= r ، 001/0> P )، نظری 3 و عملی 3 (443/0= r ، 001/0> P ) و نظری 3 و عملی 4(379/0= r ، 001/0> P ) معنیدار بود. نتیجهگیری: ارتباط مستقیم و معنی داری بین نمره ارزشیابی تمامی دروس ترمیمی نظری و عملی وجود داشت، بنابر این به نظر میرسد بین دانش نظری و عملکرد بالینی دانشجویان هماهنگی وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همبستگی، ترمیمی نظری، ترمیمی عملی
عنوان انگلیسی
Correlation between the scores of dental students in theory and practical restoration courses from 1991 till 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In order to codify a better curriculum and develop the quality of education, continuous monitoring dental students' education during their study is necessary. This study was conducted on the course scores of dental students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences from 1991 till 2012 on the theory and practical restoration courses. The correlation between these scores was investigated. Methods: This was a cross-sectional study which was performed retrospectively on all students who undertook operative dentistry course, theory and practice, during the period. Data were collected using the final report of each course which was saved in the records of the education office. Demographic data was extracted from the records of the students. Data was analyzed by SPSS using student’s T test, ANOVA and Pearson’s correlation test. Results: In this study 451 dental students over 22 years were assessed. Pearson’s correlation coefficient for test showed that the correlation between "theory course 1" and "practical course 1" was 0.221 (P< 0.001), between "theory 2" and "practical 2" was 0.311 (P< 0.001), between "theory 3" and "practical 3" was 0.443 (P< 0.001), and between "theory 4" and "practical 4" was 0.379 (P< 0.001). Conclusion: This study demonstrates a direct and significant relationship between the scores of all theory and practical restoration courses among dental students. It seems that there is a concordance between theoretical knowledge and clinical performance of dental students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Theory, course, operative dentistry, practical
نویسندگان مقاله
علیرضا دانش کاظمی | a r danesh kazemi
shahid sadughi university,faculty of dentistry
دانشیار، گروه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دهان و دندان، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
عبدالرحیم داوری | a r davari
shahid sadughi university,faculty of dentistry
گروه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دهان و دندان، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
مرضیه مومنی سروستانی | m momeni sarvestani
shahid sadughi university,faculty of dentistry
کارشناس ارشد آموزش و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دهان و دندان، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-120-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات