این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر به‌کارگیری محفظه شبیه سازی آلاینده‌های هوابرد به عنوان یک وسیله کمک آموزشی در میزان یادگیری دانشجویان رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف : با توجه به اهمیت درس مبانی نمونه‌برداری آلاینده‌های هوا برای دانشجویان رشته بهداشت حرفه‌ای و نقش وسایل کمک آموزشی در ارتقای یادگیری، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان یادگیری دانشجویان در ارائه درس مبانی نمونه‌برداری آلاینده‌های هوا با به‌کارگیری محفظه شبیه‌سازی آلاینده‌های هوا انجام گردید. روش ‌بررسی: این مطالعه از نوع مداخله‌ای نیمه‌تجربی و در سال 1391 صورت گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی یـزد می‌باشند. نمونه گیری با روش سرشـماری در دو گروه مورد و شاهد و با تعداد نمونه 53 نفر در هر گروه به صورت غیر تصادفی انجام گرفت. در آموزش گروه شاهد به روش سنتی (سخنرانی) و در گـروه مورد علاوه بر روش سـنتی از وسیله کمک آموزشی استفاده گردید و در پایان دوره نیز علاوه بر نظرسنجی، نمرات دانشجویان در دو گروه با استفاده از نرم‌افزار SPSS-11.5 ارزیابی شد. یافته‌ها: آنالیز داده‌ها در گروه‌های مورد و شاهد نشان داد که میانگین نمره کسب شده توسط دانشجویان در گروه مورد برای بخش اندازه گیری ذرات قابل استنشاق 6/2±44/16، ذرات کلی 8/2±17/16 و لوله‌های آشکار‌ساز 3/2±06/17 می‌باشد. همچنین میانگین نمرات کسب شده در هر سه بخش عملی به طور معناداری از گروه شاهد بیشتر بود. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج نظر سنجی‌های انجام شده از دانشجویان و همچنین نتایج ارزیابی‌ها، میزان یادگیری دانشجویان با استفاده از روش آموزش ترکیبی (آموزش سنتی به‌ همراه محفظه شبیه‌سازی آلاینده‌های هوابرد) بالاتر از گروه شاهد بوده است لذا می‌توان از این وسیله به عنوان یک وسیله کمک آموزشی جهت ارتقاء آموزش در دروس مربوطه بهره گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A survey on the application of airborne pollutants simulation chamber as an educational aid tool of occupational health students at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Air pollutants sampling course is necessary for the occupational health students. Educational aids are essential in promotion of learning. This study aims to evaluate students’ learning in air pollutants sampling course with the aid of an airborne pollutants simulation chamber. Method: In a quasi-experimental study that was carried out on occupational health students, all who enrolled in 2012 at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences were enrolled. The samples were divided into case and control groups. Each group consists of 53 participants. Traditional method (lecturing) was used in teaching the control group. In addition to the traditional method, educational aid (airborne pollutants simulation chamber) was used to assess difference in learning of the two groups. In addition to students' feedback, students' scores were also judged to assess learning. Results: Data analysis revealed that average score achieved by students in the case group was 16.44 ± 2.6 for respirable dust parts, 16.17 ± 2.8 for total dust part and 17.06 ± 2.3 for detector tube. The difference in mean scores between cases and controls was significant in the three practical sessions . The mean difference in acquired scores was significant in the three practical sessions between the case and control groups. Conclusion: The occupational health students' learning improved in the air pollutants sampling course using airborne pollutants simulation chamber. Therefore, the device can be used as an educational tool to enhance learning in the relevant subjects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین فلاح | h. fallah
environmental science amp;amp; technology research center, school of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
مرکز تحقیقات علوم و فناوری های محیط زیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

غلامحسین حلوانی | gh h halvani
shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

ابوالفضل برخورداری | a. barkhordari
shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مهدیه ممیزی | m. momayyezi
center of prevention and epidemiology of non-communicable, school of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
مرکز تحقیقات پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مهدی بهجتی اردکانی | m. ardakani
hormozgan university of medical sciences bandar abbas, iran
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

رجبعلی حکم آبادی | r a hokm abadi
north khorasan university of medical sciences, bojnurd, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-141-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات