این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۱
عنوان فارسی
عوامل مؤثر و بازدارنده در گرفتن شرح حال بیمار از دیدگاه دانشجویان پزشکی بیرجند در سال ۹۰-۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : اخذ شرح حال کامل و انجام معاینات فیزیکی، به پزشک کمک مینماید تا ضمن تشخیص صحیح بیماری، برنامه مراقبت و درمان بیمار را به درستی طراحی کند. با توجه به تأثیر عوامل زیاد در شرح حال نویسی، مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر و بازدارنده در گرفتن شرح حال از دیدگاه دانشجویان پزشکی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 90-1389 روی 137 نفر از دانشجویان پزشکی (کارآموز، کارورز) در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. برای تعیین دیدگاه دانشجویان از پرسش نامه و بررسی عملکرد آنان از چک لیست محقق ساخته استفاده گردید. دیدگاه دانشجویان به روش سرشماری و عملکرد آنان به صورت تصادفی سیستماتیک مشخص و اطلاعات در نرم افزار SPSS وارد و با آمار توصیفی و استنباطی (T-test) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره عوامل انگیزشی (40/40) نسبت به عوامل بازدارنده (59/9) برتری داشت. در میان عوامل انگیزشی گزینه «گرفتن شرح حال پایهای برای تشخیص درست و درمان بیمار» بیشترین نمره (58/3) و در میان عوامل بازدارنده گزینه «گرفتن شرح حال تنها برای انجام رفع تکلیف» بیشترین نمره (57/2) را به خود اختصاص داده بود و همچنین تفاوت معنی داری در عمکلرد کارآموزان با کارورزان در گرفتن و ثبت شرح حال وجود داشت (005/0 P< ). نتیجهگیری: علی رغم نگرش مثبت دانشجویان نسبت به عوامل مؤثر در گرفتن شرح حال، عملکرد آنان در ثبت نشانههای بیماری و تشخیص و درمان بیماران رضایت بخش نبود که نیازمند توجه و نظارت دقیق اساتید بر فرآیند شرح حال گیری میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان پزشکی، دیدگاه، عملکرد، شرح حال گیری، معاینه فیزیکی
عنوان انگلیسی
The effective and preventive factors of taking patients' history from the viewpoint of the students of Birjand Medical School in 2010-2011
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Taking patients' history and doing physical examinations help physicians to diagnose correctly and treat accordingly. There are several factors which may affect the quality of taking patients' history. This study aims to assess determinants of taking patients' history from the viewpoint of the students of Birjand Medical School. Methods: This descriptive study was carried out in 2010-2011 on all 137 medical trainees and interns studying at Birjand Medical School. To determine the students’ attitudes towards history taking and to evaluate their performance a questionnaire and a check-list were used, respectively. The data analyzed using SPSS software. Descriptive-deductive statistics (T-test) were applied on the data. Results: The average score of the motivational factors was more than the preventive factors. Among the motivational factors, the statement “taking patient history is a basis of proper diagnosis and treatment” (3.58) and among the preventive factors the statement “taking patient history just to evade responsibility”(2.57)had the highest scores. Moreover, there was a significant difference between the performance of trainees and interns in taking and recording patients’ history (P< 0.005). Conclusion: Although the students held a positive attitude toward taking patients' history, they didn’t have satisfactory performance in recording disease symptoms, diagnosis and treatment plans this entails more attention. Observation of trainers on the process of history taking may help.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهره خزاعی | z. khazaee
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
طاهره خزاعی | t. khazaee
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
محمد حسن نمایی | m h namayi
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
الهام جانانه | e. jananeh
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-125-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات