این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۲-۲۹
عنوان فارسی
مقایسه تدریس با استفاده از گزارش یک مورد واقعی و سخنرانی در یادگیری درس جراحی عمومی دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : روشهای مختلف تدریس، پیامدها و عملکردهای متفاوتی دارند . از طرفی حجم مهارتهای مورد نیاز یادگیری دانشجویان زیاد و زمان آموختن آنها کم است. هدف از این مطالعه، مقایسه دو روش تدریس با استفاده از گزارش یک مورد واقعی به عنوان یک رویکرد ترکیبی و سخنرانی در یادگیری درس جراحی عمومی در دانشجویان پزشکی میباشد. روش بررسی: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی دو گروه متوالی دانشجویان پزشکی ورودی 88 (33 و 36 نفره) به دو شیوه سخنرانی و گزارش یک مورد واقعی انجام گرفت. در پایان هر دوره، آزمون بیست سؤالی چهار گزینهای که به روش استاندارد تهیه شده بود گرفته شد. سپس نمرات هر دو گروه، با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی، دقیق فیشر و T-TEST مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین نمرات در گروه تدریس با استفاده از گزارش یک مورد واقعی 79/1 ± 83/16 و در گروه سخنرانی 70/1 ± 69/12 بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت. (001/0 P< ) میانگین نمرات در سؤالات با تاکسونومی 2 و 3 در دو گروه اختلاف معنی دار داشتند ولی این اختلاف در سؤالات با تاکسونومی 1 معنی دار نبود. میانگین نمره ارزشیابی مدرس از طرف دانشجویان در گروه گزارش یک مورد واقعی نسبت به گروه سخنرانی 74/1 (70/8% ) افزایش داشت . نتیجهگیری: روشهای تدریس با رویکرد ترکیبی به واسطه ایجاد یادگیری بهتر باعث افزایش سطح نمرات، به خصوص در مورد سؤالات تفسیری و تحلیلی گردیده و رضایت بیشتری را از جانب دانشجو به همراه دارند .
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدریس، توکسونومی، سخنرانی، گزارش یک مورد واقعی
عنوان انگلیسی
A comparative study on lecture based versus case based education on teaching general surgery to medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : various methods of teaching have different learning outcomes. Using a combination of teaching and training methods of training may boost education. This study compared lecture based and case based teaching as a combined approach in learning general surgery by medical students. Methods: This study was a quasi-experimental performed on two consecutive groups of 33 and 36 students who were studying general surgery course. The two styles of teaching were lecture-based and real case teaching methods. The final exam included twenty multiple choice questions. The mean scores of each group of students were collected and analyzed accordingly with descriptive tests, Fisher’s test and T-test. Results: The mean final mark of students' who received real case based education was 16.8/20 ± 1.8 and for the lecture group was 12.7± 1.7. There was a significant difference between the two groups (P < 0.0001). In both groups, there were significant differences in the mean scores of questions with taxonomy two and three, but not in the questions with taxonomy one. Students' evaluation score of the teacher of the real case group increased by 1.7/20 (8.7%) in the case based group compared to the lecture group. Conclusions: Case based teaching of general surgery led to a better outcome and students were more satisfied. It is recommended that case based education of surgery be encouraged.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching, taxonomy, lecture, report of a real case
نویسندگان مقاله
محمد موذنی بیستگانی | m moazeni bistegani
shahrekord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-106-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات