این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۱
عنوان فارسی
ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : خودکارآمدی به باورهای فرد درباره تواناییهایش در یادگیری یا انجام کارهای مهم در زندگی اطلاق میشود و یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده موفقیت در کارها میباشد، بنا بر این احتمالاً خودکارآمدی بر عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان نیز موثر خواهد بود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی (همبستگی)، تعداد 275 نفر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به طور تصادفی انتخاب شدند. برگه اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس انگیزه تحصیلی و مقیاس باورهای خودکارآمدی به عنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شدند. دادهها در محیط نرم افزار آماری SPSS 16 با آزمونهای آماری توصیفی، آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تمامی آزمونها سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه، 47/2 ± 97/20 بود. دانشجویان دختر 68 درصد از نمونه را تشکیل میدادند. میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در مقیاس خودکارآمدی 03/4 ± 28/30 بود و 2/50 درصد از دانشجویان از نظر خودکارآمدی نمره بالاتر از میانگین داشتند. خودکارآمدی با انگیزه درونی و نمره کل مقیاس انگیزه تحصیلی ارتباط معنادار داشت (05/0 > P ). ارتباط نمرات خرده مقیاسهای بیانگیزگی و انگیزه بیرونی با خودکارآمدی معنیدار نبود. دو جنس از نظر نمرات مقیاس خودکارآمدی اختلاف معنیداری نداشتند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، باورهای دانشجویان در مورد تواناییهای خود برای انجام کارها با انگیزه تحصیلی ارتباط دارد و بهبود خودکارآمدی میتواند سبب بهبود انگیزه تحصیلی دانشجویان شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو، خودکارآمدی، انگیزه تحصیلی، دانشگاه، آموزش دانشگاهی
عنوان انگلیسی
The relationship between self-efficacy and academic motivation among students of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: self-efficacy is referred to individual's beliefs about their abilities to learn and doing significant tasks in life. This study aims to determine the relationship between self-efficacy and academic motivation in a group of medical sciences' students. Methods: In this cross-sectional study 275 students of Golestan University of Medical Sciences (GOUMS) were selected using stratified random sampling method. A questionnaire consists of questions regarding demographic, academic motivation, and self-efficacy beliefs were used to collect data. Pearson correlation coefficients, independent T-Test and one way ANOVA were applied on the data. Results: The average of students’ academic motivation was 30.3±4.0. 50.2 percent of students had self-efficacy higher than average. Self-efficacy had significant correlation with intrinsic motivation sub-scale (r=0.196, P=0.001) and total score of academic motivation scale (r=0.155, P=0.01). There were no significant correlations between self-efficacy and extrinsic motivation (r=0.054, P=0.376) and motivation sub-scale (r=0.104, P=0.08). There was no significant difference between two genders in self-efficacy. Conclusion: Improvement in self-efficacy of medical sciences' students could improve their motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قنبر روحی | gh. roohi
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
حمید آسایش | h. asayesh
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
سید احمد بطحایی | s a bathai
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
علیرضا شعوری بیدگلی | a r shouri bidgoli
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
محمد تقی بادله | m t badeleh
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
حسین رحمانی | h. rahmani
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-98-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات