این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۲-۶۴
عنوان فارسی
سبکهای یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : آشنایی با سبک یادگیری دانشجویان میتواند نقش قابل توجهی در برنامهریزی درسی اساتید و بهبود یادگیری ایفا نماید. هدف از این مطالعه، ارزیابی سبکهای یادگیری دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی و شناخت عوامل مؤثر در تعیین سبک یادگیری ایشان بود. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک، تعداد 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) از رشتههای مختلف علوم پزشکی که مشغول تحصیل در مقاطع مختلف بودند، به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سبک یادگیری کولب و پرسشنامه دموگرافیک در اردیبهشت ماه سال 1391 جمعآوری گردیدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، تی مستقل، کای اسکوئر یا فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای انجام تحلیلها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: میانگین سنی نمونههای پژوهش 03/7 ± 33/29 و بیشتر آنها (80%) مذکر بودند. سبکهای غالب یادگیری در شرکت کنندگان به ترتیب عبارت بودند از: واگرا (7/76%)، سازگار (8/12%)، جاذب (8/7%) و همگرا (8/2%). نتایج نشان داد، عواملی همچون: سن، جنس، تأهل، محل زندگی، تحصیلات پدر و مادر، معدل و مقطع تحصیلی میتواند در تعیین ابعاد سبک یادگیری دانشجویان، به درجات مختلف حائز اهمیت باشد. یافتهها همچنین حاکی از آن است که سبک یادگیری غالب در شرکت کنندگان مطالعه در بین افراد دارای معدلها و مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. نتیجهگیری: با توجه به شناخت سبک یادگیری غالب در دانشجویان و رابطه عوامل دموگرافیک با سبک یادگیری، لازم است ضمن توجه به عوامل مؤثر در تعیین سبک یادگیری، برنامهریزی مناسبی برای هماهنگ سازی سبک تدریس متناسب با سبک یادگیری غالب صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک یادگیری، دانشجویان، پزشکی
عنوان انگلیسی
Learning styles of students of Baqiyatallah University of Medical Sciences in 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Understanding the learning styles of students may help educational planning and improve the learning. This study aims to assess learning styles, and relevant determinants, of students who study in various disciplines of medical sciences at Baqiyatallah University of Medical Sciences (BUMS) in 2012. Methods: In this cross-sectional study, 180 students from BUMS were selected randomly. Data were collected sing the Kolb learning style questionnaire during April/May 2012. One-way ANOVA, Student t-test, Chi-square or Fisher exact tests were used for analyzing the data. Results: The mean age of participants was 29.3±7.0, majority of them were males. The preferred learning styles were diverger (76.7%), accommodator (12.8%), assimilator (7.8%) and converger (2.8%) respectively. The results showed that the factors such as age, sex, marriage status, father and mother education, grade point average (GPA) and academic degree could be important to determine learning style characteristics of students. The findings also indicate that the preferred learning style among the students with different GPAs or academic degrees are not different considerably. Conclusion: Regarding the most preferred leaning style by the, proper planning to address proper teaching styles according to the preferred learning styles is necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
learning style, medicine, students
نویسندگان مقاله
حجت رشیدی جهان | hojat rashidi jahan
department of health education, school of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
محسن صفاری | mohsen saffari
department of health education, school of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
هرمز سنایی نسب | hormoz sanaeinasab
department of health education, school of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
امیر پاکپور | amir pakpour
department of public health, school of health, qazvin university of medical sciences, tehran, iran
گروه بهداشت عمومی ، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
مجتبی خواجه آزاد | mojtaba khajehazad
educational development office edo , school of medicine, baqiyatallah university of medical sciences. tehran, iran
دفتر توسعه آموزش ، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ... عج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-146-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات