این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲-۱۴
عنوان فارسی
مقایسه رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و سنتی در دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : ارزیابی دقیق و عینی صلاحیت بالینی و حرفهای، یکی از مهمترین ابعاد آموزش بالینی دانشجویان گروه پزشکی است. آزمون بالینی با ساختار عینی، طیف وسیعی از مهارتهای فنی و اساسی را در موقعیتهای تجربی ارزیابی میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش ارزشیابی سنتی و ارزشیابی عملی _با ساختار عینی _در دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای است. واحدهای مورد پژوهش 35 دانشجوی پرستاری بودند که واحد درسی اصول و مهارتهای پرستاری عملی را در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 اخذ کردند و هر دو روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و سنتی در ارزیابی پایان ترم در مورد آنها انجام گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته 21 گزینهای پس از تایید روایی و پایایی، جمع آوری شد. دادهها توسط نرم افزار SPSS نسخه 15 و با استفاده از آزمونهای کای دو، تی زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها: میانگین سن دانشجویان 46/2 ± 74/19 سال بود. 80% دانشجویان از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی راضی و کاملاً راضی و 9/2% ناراضی یا کاملاً ناراضی بودند. این میزان بعد از اعلام نمره به ترتیب 5/81% و 7/3% بود. 4/79% دانشجویان از روش ارزشیابی سنتی راضی و کاملاً راضی و 8/11% ناراضی یا کاملاً ناراضی بودند. این میزان بعد از اعلام نمره به ترتیب 63% و 1/11% بود. مقایسه میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان بعد از اعلام نمره نشان داد رضایت از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی به طور معنی داری بیشتر از روش ارزشیابی سنتی بود (02/0 = P ). نتیجهگیری: با توجه به رضایتمندی دانشجویان پرستاری از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی در این مطالعه، به کارگیری آن در همه گروههای آموزشی پزشکی _علی رغم موانع اجرایی آن_ ضرورت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An assessment of traditional and objective structured practical evaluation methods on satisfaction of nursing students in Zahedan Faculty of Nursing and Midwifery: A comparing
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Objective evaluation of clinical and professional competency is one of the most important aspects in medical students' clinical education. Objective structural clinical exam (OSCE) evaluates a large spectrum of technical and basic skills in an experimental setting. The present study was carried out in order to comparing two methods of evaluation, traditional evaluation (TE) and objective structured practical evaluation (OSPE) on the satisfaction of nursing students in Zahedan Faculty of Nursing and Midwifery. Method: This study is a quasi-experimental research. Thirty five nursing students who selected relevant units in the first trimester of 2011-12 academic year, participated in this study. TE and OSPE methods were both administered. Data were gathered via a 21 items researcher-made questionnaire after determination of its validity and reliability. Data were analyzed using SPSS software (version 15). Chi square, independent and paired t-tests were used. Results: The average age was 19.7 ± 2.5. %80 of students satisfied or very satisfied with the OSPE evaluation and only % 2.9 were dissatisfied or very dissatisfied with this evaluation method. These rates were changed to %81.5 and %3.7 after announcement of grades respectively. %79.4 of students satisfied or very satisfied with the TE evaluation and %11.8 were dissatisfied or very dissatisfied with this evaluation method. These rates were changed to %63 and %11.1 after announcement of grades, respectively. After announcement of grades, the mean score of OSPE satisfaction was higher than TE satisfaction and this differences was statistically significant (P = 0.02). Conclusion: Nursing students were satisfied with OSPE method in this study, it seems necessary to promote this evaluation method in nursing faculties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا پیشکار مفرد | z pishkar mofrad
zahedan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
علی نویدیان | a navidian
zahedan university of medical sciences
مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
حسن ربابی | h robabi
zahedan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-32-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات