این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۱

عنوان فارسی رابطه ارزشیابی کلاسی ادراک شده تبحری محور و عملکردی محور با خود راهبری در یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف : یکی از حوزه­های بسیار مهم تأثیرگذار بر خود راهبری و یادگیری دانشجویان ، ارزشیابی کلاسی ادراک شده توسط دانشجویان است. چرا که ارزشیابی جزء ­جدایی‌ناپذیر آموزش بوده و یکی از برجسته­ترین عواملی است که می­تواند بر انگیزش و یادگیری فراگیران تأثیر بگذارد. پ ژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده تبحری محور و عملکردی محور با خودراهبری در یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی صورت پذیرفت. روش بررسی : روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبتی بر حسب جنسیت ، تعداد 220 دانشجو انتخاب شدند و پرسشنامه‌های ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و پرسشنامه خود راهبری در یادگیری را تکمیل نمودند. یافته‌ها : یافته­ها نشان داد بین ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده تبحری محور و ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده عملکردی محور رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد (01/0 > P ). همچنین بین ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده تبحری محور و خودراهبری در یادگیری رابطه معنی­دار و مثبتی وجود دارد (01/0 > P ). اما بین ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده عملکردی محور و خود راهبری رابطه معناداری وجود ندارد . نتیجه­گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود، برنامه ­ های اساسی نظام تعلیم تربیت و آموزش عالی با تغییر ساختار ارزشیابی و تبدیل آن از شیوه نمره‌گرا و عملکرد گرا به سمت فرایندگرایی و تبحر محوری باشد. در آن صورت بین عملکردهای انتخاب شده و ساختارهای ارزشیابی سازنده و یادگیری محور روابط مثبتی مشاهده خواهد شد و یاد گیرندگان از تحصیل لذت بیشتری خواهند برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between skill oriented and performance oriented perceived class evaluation and self-direction on learning from the viewpoint of nursing and midwifery students of Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: perceived class evaluation is one of the most important factors of self-directed learning in student. Class evaluation is an important part of class climate. The purpose of this study was to examine relationship between structure of perceived class evaluation and self-direction in learning for nursing and midwifery students. Method: The population of this study consisted of nursing and midwifery student of Mashhad University of Medical Sciences who enrolled during 2011-12 semesters. A sample size of 220 was selected based on the stratified proportional sampling on the basis of gender. The sample was completed perceived class evaluation survey and self-direction in learning surveys. Result: The results indicated that there was a significant correlation between structures of perceived class evaluation (erudition oriented) and structures of perceived class evaluation (performance oriented) (p > 0.01). Also, the results showed that there was a positive and significant correlation between structure of perceived class evaluation (erudition oriented) and self-direction in learning (P > 0.01).There was no significant correlation between structures of perceived class evaluation (performance oriented) and self-direction in learning. Conclusion: Based on these conclusions, it is suggested to change structure of evaluation in basic programs of education and also higher education system to convert score oriented and performance oriented approach to process oriented and erudition oriented approach. This way, there will be a positive relationship between selected functions and constructive evaluation structure learners will be more pleased to study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین جعفری ثانی | h jafari sani
professor assistance of school of educational sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

فاطمه بلوچ زاده | f balochzade
school of educational sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سمیه بهمن آبادی | s bahmanabadi
school of educational sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-91-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات