این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۵۲-۶۲
عنوان فارسی
مقایسه نتایج ارزیابی آزمون ارتقاء دستیاران در گروههای آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف : طراحی ابزاری مناسب برای سنجش توانمندی دستیاران بنابر نقش ویژه آنان در نظام آموزشی درمانی دانشگاهها بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان آموزش عالی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف ارزیابی و مقایسه آزمون ارتقاء دستیاران در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفت. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی - تحلیلی 750 سؤال از آزمون ارتقاء دستیاران در گروههای جراحی، داخلی، اطفال، زنان و بیهوشی از ابعاد رعایت اصول ساختاری، سطح پوشش تاکسونومی، شاخصهای تمیز و دشواری و نیز میزان پوشش اهداف یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی اراک مقایسه شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل: چک لیست استاندارد میلمن، چک لیست تعیین سطح تاکسونومی و پوشش اهداف و نیز دستگاه تصحیح اوراق ( OMR ) بود. روایی و پایایی ابزارها تأیید گردید و دادهها بر اساس آزمونهای x2 و anowa تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد، گروه زنان با میانگین (2/4 ± 5/4) دارای کمترین اشکال ساختاری، گروه داخلی از بعد پوشش بالاترین سطح تاکسونومی (40% در سطح کاربرد و 47% در سطح فهم) و گروه جراحی بالاترین درصد پوشش اهداف یادگیری (7/90%) و نیز به عنوان مناسبترین سؤالات از بعد شاخص دشواری (3/67%)و تمیز (5/73%)سؤالات در مقایسه با سایر گروهها ارزیابی شد. بین اشکالات ساختاری، پوشش اهداف یادگیری و سؤالات استاندارد در بین گروههای آموزش بالینی اختلاف معناداری مشاهده گردید (001/0 = P ). تیجهگیری: این پژوهش بر لزوم تقویت تیمهای ارزیابی آزمون، ارتقاء سیستمهای الکترونیکی تحلیل آزمون، برگزاری کارگاههای آموزشی و کنترل سؤالات قبل از برگزاری آزمون تأکید نموده و اعمال سیاستهای تشویقی و انجام مشاوره با کارشناسان تعلیم و تربیت و روان سنجی آزمون را به عنوان اثربخشترین استراتژیها ذکر مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقایسه، آزمون، ارتقاء دستیاران، دانشگاه علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Assessment of the resident’s promotion exam: One step to validity of competency measurement in Arak University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Designing a tool for measuring of residents’competency with attention to their main role in education and practice of university. This study aims to assess the residents’ promotion tests of clinical departments at Arak University of Medicals Sciences. Methods: This cross- sectional study that was undertook in 2010 at Arak University of Medical Sciences. Seven hundred and fifty multiple choice questions related to resident promotion tests in surgery, internal medicine, pediatrics, gynecology and anesthesiology was compared. Questionnaire of each department contained 150 questions. These questions were evaluated in the following domains: structure, Blum taxonomy, discrimination and difficulty index of questions and compliance to the core curriculums. Data gathering tool were: Millmen standard check list for evaluating questions’ structure and check list for evaluating Blum taxonomy and core curriculum and OMR system for evaluating discrimination and difficulty index. The validity and reliability of tools was confirmed and data were analyzed using by ANOVA and X2 tests. Results: Results showed gynecology department had structural problem (4.5±4.2) compared with other departments. Internal medicine department had the highest Blum domain (40% application and 47% comprehension), surgery department had the highest learning aims (90.7%) and was assessed as the most suitable questions from difficulty index (67.3%) and discrimination index (73.5%). There was significant difference between structural problem, core curriculum and rate of standard questions in various clinical departments (P=0.001). Conclusion: This study confirmed the necessity of test assessment in universities, to form effective educational workshops, control of questions before exams and incentives for clinical departments to design standard questions. Development of electronic question analysis system is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهره عنبری | z anbari
department of edc, arak university of medical sciences, arak, iran
دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
رحمت اله جدیدی | r jadidi
department of edc, arak university of medical sciences, arak, iran
دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-93-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات