این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۶-۲۶

عنوان فارسی تعیین اهمیت گویه‌های موجود در پرسشنامه ارزشیابی نحوه تدریس نظری استاد از نظر دانشجویان دانشکده بهداشت در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: در میان روش‌های مختلف ارزشیابی از اعضای هیات علمی، روش استفاده از نظرات دانشجویان کاربرد بسیاری یافته است. با توجه به اهمیت این روش، پژوهش حاضر با هدف تعیین اهمیت گویه های موجود در پرسشنامه ارزشیابی نحوه تدریس اساتید از نظر دانشجویان انجام گرفت. روش بررسی : پژوهش حاضر از نوع مطالعه توصیفی و تحلیلی بود. تعداد 332 نفر به روش طبقه‌ای- تصادفی از دانشجویان رشته‌ها و مقاطع مختلف از دانشکده بهداشت انتخاب گردیدند. پرسشنامه شامل دو بخش بود، بخش اول، اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل 18 گویه مربوط به ارزشیابی اساتید و به صورت چهار گزینه‌ای از بسیار موافق تا بسیار مخالف بود. گویه‌ها در سه حیطه روش تدریس، ویژگی‌های شخصیتی و سطح علمی اساتید و روش تدریس کاربردی دسته بندی شد. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار 16 SPSS و پارامترهای میانگین، انحراف معیار، آزمون t-test ، Anova و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بر اساس نتایج این مطالعه دانشجویان بیش از 80% حیطه ویژگی‌های شخصیتی استاد و سطح علمی او را مورد تائید قرار دادند. در بین رشته‌های مختلف دانشجویان بهداشت حرفه‌ای کم‌ترین امتیاز و در بین مقاطع مختلف، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بیشترین امتیاز را برای گویه ها گزارش کردند. یافته‌ها نشان داد بین سن و میانگین کل امتیازات گویه ها رابطه معنادار وجود داشت. همچنین بین وضعیت تأهل و وضعیت اشتغال دانشجویان و میانگین کل امتیازات گویه ها تفاوت معنادار وجود داشت 001/ > P . دانشجویان به 4 گویه خود ارزشیابی بیش از 70 % امتیاز دادند. نتیجه‌گیری: بیشترین توجه دانشجویان در مورد گویه های سه حیطه پرسشنامه توجه به حیطه سطح علمی و ویژگی‌های شخصیتی اساتید بود که توجه و تاکید بیشتر به جنبه‌های شخصیتی، علمی، اخلاقی اساتید را نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating students’ attitude towards the importance of factors included in the teaching evaluation forms of School of Public Health of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2010-2011
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: students’ attitudes about teaching methodology have been widely recognised as a valid tool of evaluating teaching activities of faculty members. This study aims to determine the importance of the factors included in the teaching evaluation, from the students’ point of view. Methods: This is a cross-sectional study. Using a random cluster sampling, 332 students of the school of public health of Shahid Sadoughi University were selected .To collect data, a questionnaire containing three partswere used. These were demographic items, teachers’ evaluation (14 items) and self-evaluation (4 items). Results: The students (80%) scoredpersonal characteristics more. Among different fields of study, those studying occupational health scored the factorsless than others, and those studying at masters level scored them more than others. The results indicated that there are significant correlation between age, marital status, and employment status of the students and the total average score. The students scored the self-evaluation items more than 60%, There was a significant correlation between the average scores of evaluation and self-evaluation items. The students at bachelor level scored the factor more than masters students. Conclusion: The students’ focus on personal characteristics of teachers was remarkable. There is a need to revise the process of academics’ recruitment based on these findings. There is also a need to review the items included in evaluation forms of the school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسین دهقانی تفتی | m h dehghani tafti
faculity of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمد حسین باقیانی مقدم | m h baghianimoghadam
faculity of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمد حسن احرام پوش | m h ehrampoush
faculity of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

ناهید آردیان | n ardian
research center of social determinants of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

نجمه صیقل | n seyghal
faculity of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-45&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات