این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۴-۵۷

عنوان فارسی مقایسه موانع تحصیلی از دیدگاه دانشجویان استعداد درخشان و دانشجویان عادی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: دانشجویان استعداد درخشان، سرمایه‌های ارزشمندی هستند که برای شکوفایی توانمندی‌های آن‌ها، بایستی برنامه‌های خاص آموزشی و حمایت‌های گسترده‌ای انجام گیرد . پژوهش حاضر در راستای شناسایی موانع تحصیلی از دیدگاه این دانشجویان اجرا شد. روش بررسی: مطالعه حاضر بر روی 180 نفر از دانشجویان عادی و 56 نفر از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1390انجام شده و موانع تحصیلی در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فردی-خانوادگی، روحی-روانی و مشکلات شغلی آینده جمع آوری و سپس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بین میانگین نمره مشکلات آموزشی، پژوهشی و روحی – روانی دانشجویان عادی با دانشجویان استعداد درخشان اختلاف معنادار مشاهده شد (05/0> P ). بیشترین راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش این موانع از دیدگاه دانشجویان شامل رفع برخی از قوانین دست و پا گیر و استفاده از مشاورین تحصیلی با تجربه و برگزاری جلسات جهت رفع مشکلات توسط مسئولین گزارش شد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش ضروری به نظر می‌رسد مسئولین با ارائه تسهیلات لازم و حمایت همه جانبه به ایجاد انگیزه در دانشجویان استعداد درخشان پرداخته و برای این عده از دانشجویان از اساتید مشاور با تجربه استفاده تا منجر به شکوفایی استعدادهای آنان گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو، استعداد درخشان، ایران

عنوان انگلیسی A comparison of educational barriers from talented and other students’ point of view at Arak University of Medical Sciences in 2011
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Gifted and talented students are human assets. This study aims to compare educational barriers of this group of students compare to other students of Arak University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional analytical study carried out on 180 normal and 56 talented students in Arak University of Medical Sciences in 2011. Data were collected through questionnaire including items related to barriers of education, research, individual-family relationship, psycho-spritual needs and finding career. Results: The mean of total problem score in talented and normed student was 52.9 ±11.4 and 48.5±10.8 respectively. Results also showed that the mean score of educational, research and psycho-spritual difficulties between talented students and other student were significantly different (P< 0/05). Conclusions: Support of academic authorities in all above mentioned fields would be helpful to improve the motivation of the gifted and talented students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student, Talented, Gifted, Iran

نویسندگان مقاله سعید چنگیزی آشتیانی | s changizi ashtiyani
department of physiology, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محسن شمسی | m shamsi
department of public health, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

وحید جلیلیان | v jalilian
department of english language, arak university of medical sciences, arak, iran
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-57-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات