این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۸-۶۶
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصلهای درس فیزیک پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: علی رغم توسعهی فنآوریهای فیزیک پزشکی، سالهاست سرفصلهای درس فیزیک پزشکی دانشجویان پزشکی ایران تغییر نکرده است. آموزش فیزیک پزشکی در بسیاری از دانشگاههای دنیا براساس اهداف کاربردی تعریف و بهطور عملی آموزش داده میشود. بهنظر میرسد آموزش مطالب جدید نظیر روشهای تشخیصی درمانی باید جایگزین مطالب نظری موجود شود. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصل های درس فیزیک پزشکی انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی بر روی 96 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی طی سالهای 1389-90 با روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شده است. برای نظرسنجی دانشجویان در مورد تغییر مطالب درس دو واحدی فیزیک پزشکی، ابتدا روشهای تصویربرداری پزشکی به 5 دوره دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی رادیولوژی بهطور نظری و عملی آموزش داده شد. در پایان هر دوره و پساز امتحان، پرسشنامهای حاوی 20 سؤال در اختیار آنان قرار گرفت تا تغییر سرفصلهای فیزیک پزشکی نظر سنجی شود. پاسخها با گزینههای بهشدت موافق (5)، موافق (4)، بینظر (3)، مخالف (2) و بهشدت مخالف (1) ارزیابی کمّی شدند. یافتهها: متوسط ارزیابی دانشجویان در مورد آموزش اصول تصویربرداری پزشکی نسبت به مطالب موجود فیزیک پزشکی عدد 92/3 یعنی نزدیک به موافق است. ارزیابی دانشجویان از آموزش عملی روشهای تصویربرداری رادیولوژی CT و MRI و پزشکی هستهای 04/4 است یعنی موافقند. نتیجهگیری: تغییر سرفصلهای فیزیک پزشکی با گرایش فیزیک کاربردی بخصوص در زمینه روشهای تصویربرداری مدرن پزشکی مورد توافق دانشجویان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Attitude of medical students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences towards change in the medical physics curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In spite of development in the medical physics technologies, medical physics curriculum for medical students in Iran has not been updated, while teaching medical physics in many universities around the world has been designed based on applied aims. It seems that modern subject teaching in diagnosis and therapy must be alternated with theoretical subjects of medical physics. Methods: This cross-sectional study was conducted on 96 medical physics students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2010-2011 with the simple accidental sampling. to obtain view points of medical students about change in medical physics curriculum, the first medical diagnostic imaging methods were taught for five groups of medical students during radiology course for stagers. At the end of each course and after the test, a questioner containing 20 questions was given to obtain their views about change in medical physics curriculum. For quantify answers, they were divided into five levels: intense agree (5), agree (4), without opinion (3), opposite (2) and intense opposite (1). Results: The average score of students view points about teaching diagnostic imaging was 3.92 so they were almost agreed. The agreement of students about teaching the practical radiology, CT, MRI and nuclear medicine imaging was 4.04 also agreed Conclusion: the students agreed with incorporating practical physics especially modern medical diagnostic imaging into medical physics curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فتح اله بوذرجمهری | f bouzarjomehri
department of medical physics, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
گروه فیزیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
رضا نفیسی مقدم | r nafisi moghadam
department of radiology, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
گروه رادیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات