این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۷۹-۹۲

عنوان فارسی ارزیابی نیازهای آموزشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامه ریزی برای برنامه‌های رشد اعضاء هیئت علمی بوده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دارد. هدف مطالعه حاضر، تعیین نیازهای آموزشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و اولویت بندی این نیازها بود تا اولویت‌هایی که باید آموزش داده شود، تعیین و به مسئولان برای طراحی برنامه‌های آموزشی ارائه گردد. روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی بود که بر روی کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به تعداد 260 نفر انجام شد. با استفاده از شاخص‌های بدست آمده از مرور متون، پرسشنامه‌ای تنظیم سپس روایی و پایایی آن تعیین شد. اهمیت نیاز آموزشی با نمره 1 تا 20 مشخص گردیده بود؛ و در نهایت داده‌ها تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: حیطه‌های مختلف نیاز آموزشی در اعضاء هیئت علمی بالینی به ترتیب: حیطه آشنایی با آیین نامه‌های مرتبط با ارتقاء، پژوهش، توسعه فردی و در اعضاء هیئت علمی غیر بالینی به ترتیب: حیطه پژوهش، آشنایی با آیین نامه‌های مرتبط با ارتقاء و آموزش اولویت‌بندی گردید. در اعضاء هیئت علمی بالینی: اولویت اول در حیطه آموزش، طراحی، اجرا و تحلیل آزمون‌های شفاهی و مشاهده؛ در حیطه پژوهش، مهارت تحلیل آماری داده‌ها و در اعضاء هیئت علمی غیر بالینی: اولویت اول در حیطه آموزش، نحوه پرورش تفکر انتقادی و قدرت استدلال؛ در حیطه پژوهش، نحوه ارزیابی و داوری طرح‌های تحقیقاتی بود. نتیجه‌گیری: اعضاء هیئت علمی بالینی به هر هفت حیطه اصلی، به ویژه آیین نامه‌های مرتبط با ارتقاء و اعضاء هیئت علمی غیر بالینی به حیطه پژوهش نیاز آموزشی دارند. پیشنهاد می‌گردد برای برنامه‌ریزی اهمیت و وزن هر هفت حیطه به صورت استاندارد مشخص شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Educational needs of faculty members of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2011
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Identifying educational needs is an essential step in planning faculty development programs. It plays an important role in promoting the quality of education. The aim of this study was to determine and prioritize the educational needs of clinical and non clinical faculty members of Faculty of Medicne of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Methods: A questionnaire was developed for this cross-sectional study using the indices identified by reviewing the literature. The questionnaire was sent to all faculty members of Medical Faculty (n=260). The items were scored from 1 to 20 according to the importance of the educational needs. Data was analyzed by SPSS software. Results: Different areas of educational needs of the clinical faculty members were respectively prioritized as: familiarity with National Medical Universities Ranking Schemeresearch, personal development, administrative and executive activities, education, specialized activities outside the university and health services and health promotion. In the non clinical faculty members: research, familiarity with National Medical Universities Ranking Schemeeducation, personal development, specialized activities outside the university, administrative and executive activities. The first priority of education in the clinical faculty members was design, implementation and analysis of oral exams. In research domain priorities were data analysis skills and the first priority of education in the non clinical faculty members was how to foster critical thinking and reasoning in research and critical appraisal skills. Conclusion: Faculty members need all of the seven studiedmajor areas. It is recommended further research to determine the weight of these seven areas using a standard method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید سعید مظلومی محمود آباد | s s mazloomy mahmoodabad
health education department, yazd university of medical sciences.yazd.iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

سعیده نوروزی | s norouzi
department of health education and promotion,yazd university of medical sciences
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

علی نوروزی | a norouzi
department of medical education, tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مهدی میرزایی علویجه | m mirzaei alavijeh
department of health education and promotion, yazd university of medical sciences
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-48&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات