این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۱-۳۰
عنوان فارسی
نظر کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به آنان در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: نظام آموزش عالی عهده دار مسئولیتهای مهمی در زمینه رشد و توسعه جوامع است و در صورتی از عهده وظایف خود بر می آید که از نظر کیفیت آموزشی در وضعیت مطلوبی باشد. هدف از این مطالعه سنجش میزان رضایت مندی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به آنان است. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی وبه روش مقطعی، در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1389 انجام شد. جامعه آماری دانشجویان رشته پزشکی بودند که در پایان دوره کارورزی قرار داشته و بخش های داخلی، جراحی،اطفال و زنان را گذرانده بودند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مبتنی بر ابزار SERVQUAL بود که کارورزان با پاسخ به این پرسشنامه نظرات خود را در پنج بعد کیفیت خدمات که شامل، اطمینان، تضمین، پاسخگویی، همدلی و ملموس تعیین نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های فریدمن و من ویتنی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مقایسه میانگین نمره نظرات کارورزان موردمطالعه در بخشهای مختلف برحسب جنس و بومی و غیر بومی بودن، تنها در بعد تضمین ازنظر آماری معنی دار است، و در سایر ابعاد کیفیت، از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت. نتیجهگیری: برای بهبود وضع کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده بهتر است با توجه به عبارات مربوط به هر یک از ابعاد پنجگانه، هنگام تخصیص منابع به این تفاوت ها توجه گردد. همچنین لازم است بخش هایی که از نظر کیفیت خدمات در سطح پایین تری قرار دارند، در اولویت برنامه ریزی جهت بهبود کیفیت قرارگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سروکوال (SERVQUAL)، کارورزان پزشکی، خدمات آموزشی، کیفیت
عنوان انگلیسی
Assessing quality of education services at Yazd University of Medical Sciences in 2010
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: According to modern approaches to management, quality is described as consumer’s requests. Thus, recognizing consumers’ perceptions of service quality is one of the first basic steps in formulating any quality improvement program. The objective of this study is assessing the consumers' perceptions of quality in Educational Services at Yazd University of Medical Sciences. Methods: This study was analytic cross-sectional and performed in 1389 in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. The study group was medical student in their end period of inter ship which had passed internal, surgical, gynecological and pediatric ward. Questionnaire had been gathered based on SERVQUAL instrument, which proved to be valid and reliable, was used for data collection. Five dimensions of educational services quality (Reliability, Responsiveness, Empathy, Assurance, Tangibles) were assessed by this questionnaire. For statistic analysis, descriptive statistic and Friedman and Manvitni tests were applied. Results: The findings showed that the respondents’ choices clearly showed that the reliability dimension of service quality was better and responsiveness dimension was worse. There was a significant difference in quality between five dimensions, and between four wards that we studied, pediatric has better service quality in all dimensions and gynecology was worse. Conclusion: Respondents’ perceptions of service quality in each statement of five dimensions indicated that there were opportunities for quality improvement. In these faculties, thus, in order to improve quality of educational services, considering what stated above, it is necessary to initiate strategies and implement those strategies, since there are significant differences of quality in the five dimensions, when allocating resources, these differences must be taken into consideration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
SERVQUAL, Medical interns, Educational Services, Quality
نویسندگان مقاله
جمشید آیت اللهی | j ayatollahi
infectious and tropical diseases research center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
محمدرضا شریفی | m r sharifi
infectious and tropical diseases research center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نرجس مرجانی | n marjani
shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
فاطمه آیت اللهی | f ayatollahi
school of dentistry, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-30-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات