این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۱-۵۳

عنوان فارسی بررسی دیدگاه‌های پرستاران شاغل در مراکز آموزشی-درمانی شهرستان کاشان و حومه در مورد اولویت‌های آموزش مداوم در سال ۸۹
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: نیاز سنجی اولین گام در طراحی برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی می‌باشد. به منظور جلب رضایت مددجویان از خدمات پرستاران به عنوان بزرگ‌ترین گروه ارائه دهنده خدمات بهداشتی-درمانی، طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز واقعی ایشان امری ضروری است. از همین رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین اولویت‌های آموزش مداوم پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی شهرستان کاشان و حومه در سال 89 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با طراحی مقطعی بر روی 238 پرستار انجام شد. برای هر یک از پرسشنامه‌ای جداگانه طراحی گردید. هر یک از موضوعات آموزشی در مقیاس لیکرت از صفر تا ده نمره گذاری شد. داده‌های فرم اطلاعاتی استخراج و طبقه بندی و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در بخش‌های داخلی (44/1 ± 18/9)، جراحی (63/1 ± 40/9) و اورژانس (79/1 ± 32/9) بیشترین میانگین نمرات مربوط به موضوع احیاء قلبی-ریوی پیشرفته بوده است. در بخش‌های مراقبت ویژه، دیالیز، کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، به ترتیب: موضوعات ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه (53/1 ± 02/9)، بیماری‌های متابولیک استخوان (28/0 ± 91/9)، احیاء قلبی-ریوی (91/0 ± 29/9) و آسفیکسی (41/0 ± 78/9) بیشترین میانگین نمرات را به خود اختصاص داد. نتیجه‌گیری: مهم‌ترین اولویت‌های آموزش مداوم در زمینه مشکلات سلامت از دیدگاه اکثریت پرستاران، موضوعاتی همچون کسب مهارت‌های بالینی در خصوص اداره بیماران با شرایط ناپایدار و نیز کاربرد صحیح تجهیزات پزشکی است که با حوزه عملکرد ایشان مرتبط است. ضروری است برنامه ریزان و مجریان در طراحی برنامه‌های آموزش مداوم، دایره فعالیت پرستاران شاغل در بخش‌های مختلف را مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مداوم، مشکلات سلامت، مهارتهای بالینی، پرستاری

عنوان انگلیسی A Survey of viewpoints of nurses employed in treatment and teaching centers of Kashan and suburb about continuing medical education (CME) Priorities in 2010
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Needs’ assessment is the first stage in designing Continuing Medical Education (CME) Programs. To obtain clients’ satisfaction with services of nurses as the largest group providing health and treatment services, designing and executing educational programs related to their needs is necessary. This study was conducted to determine CME priorities of nursing graduates employed in treatment and teaching centers of Kashan and suburb. Methods: A cross-sectional study was conducted on 238 nurses. Separate questionnaires were designed for different hospital wards. Every educational subject was scored on a Likert scale ranging from zero to ten. Data were extracted, classified and analyzed in SPSS using descriptive and inferential statistics. Results: In general (9.18±1.44), surgical (9.40±1.63) and emergency wards (9.32±1.79), the most important need identified was cardiopulmonary resuscitation. In intensive care units (ICU), dialysis units and pediatrics and neonatal ICU wards, identified items included deep vein thrombosis (DVT) and pulmonary embolism (9.02±1.53), bone metabolic diseases (9.91±0.28), cardiopulmonary resuscitation (9.29±0.91) and asphyxia (9.78±0.41), respectively with the greatest mean scores. Conclusion: From viewpoint of studied nurses, the most important CME priorities were learning clinical skills about managing patients with unstable conditions and correct utilization of medical equipments which are related to their everyday practice. It is necessary that CME planners and policy makers to pay attention to nurses’ CME needs which are different across various wards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه بهروزی فر | s behrouzifar
kashan university of medical sciences and health services
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

سید غلام عباس موسوی | g a mousavi
department of biostatistics kashan university of medical sciences and health services
گروه آمار حیاتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-41&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات