این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۵۵-۶۵
عنوان فارسی
ارزیابی اعتبار صوری آزمونهای چند گزینهای دروس تخصصی، در دانشکده دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: ارزشیابی یکی از جنبههای مهم در فرایند فعالیتهای آموزشی است و این امکان را فراهم میسازد تا بر اساس نتایج آن نقاط قوت و ضعف آموزش مشخص شود و با تقویت جنبههای مثبت و رفع نارساییها در تحول و اصلاح نظام آموزشی گامهای مناسب برداشته شود. هدف از این تحقیق، ارزیابی اعتبار صوری آزمونهای چند گزینهای دروس تخصصی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در نیمسال دوم 1386-1385 بود. روشبررسی: در این مطالعه برای تعیین اعتبار صوری سؤالات چند گزینهای، آزمون پایان ترم طرح شده توسط اساتید دانشکده دندانپزشکی با فرم پرسشگری که از قبل تهیه شده بود تطبیق داده شد و نتیجه به صورت درصدی از میزان رعایت قواعد اعتبار صوری بیان گردید. همچنین ارتباط بین رعایت تهیه قواعد سؤالات و شرکت در کارگاه طرح درس مورد بررسی قرار گرفت. سپس دادهها آنالیز شدند. یافتهها: برگه راهنما، نام استاد و یا اساتید و زمان آزمون در تمام برگهها موجود بود. مستقل بودن هر سؤال از سایر سؤالات و عدم وجود کلمات مبهم در ریشه سؤال در 100% موارد رعایت شده بود. تفکیک نمره هر استاد و یکسان بودن طول گزینهها به ترتیب در 7/8% و 7/27% موارد رعایت شده بود. نتیجهگیری: اعتبار صوری سؤالات اساتید 7/99% -92% بود و شرکت در کارگاه طرح سؤال برای بعضی از اساتید پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی، ارزشیابی، سؤالات چند گزینهای، اعتبار صوری
عنوان انگلیسی
Evaluation of face-validity of multiple choice questions in special lessons of dentistry at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Evaluation is an important part of all educational activities and considering of these evaluations help us to improve all educational institutes . The aim of this study was evaluation of face validity of multiple choice questions in faculty of dentistry in second semester of 1385-1386 at Shahid Sadughi University of medical sciences. Methods : In this study, for evaluating of face validity, all of the multiple choice questions were examined with a check list which were considered and the percentage of face validity established . Then data were analyzed. Results : Introduction page, time of the exam and name of the professor(s) were written in all of the exams. The independency of the questions and the lack of vague words in the question's stem were 100%. The percentage of each professor's contribution in the exam and the length of the choices for each question were 8.7% and 27.7% respectively. Conclusion : Face validity of the questions was 92-99.7%. According to this investigation it is concluded that some of the professors need to pass the question plan courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Assessment, Evaluation, MCQs, Face validity
نویسندگان مقاله
محمد حسین توده زعیم | m h toodehzaiem
department of orthodontics, shahid sadoughi univerity of medical sciences, yazd, iran
گروه ارتودنسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
علیرضا دانش کاظمی | a r daneshkazemi
department of operative dentistry, shahid sadoughi univerity of medical sciences, yazd, iran
گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
حسین عقیلی | h aghili
department of orthodontics, shahid sadoughi univerity of medical sciences, yazd, iran
گروه ارتودنسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
احمد حایریان | a haerian
department of periodontics, shahid sadoughi univerity of medical sciences, yazd, iran
گروه پریودونتیکس، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
فریده مهدوی | f mahdavi
dental school, shahid sadoughi univerity of medical sciences, yazd, iran
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات