این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲-۹
عنوان فارسی
طراحی مدل رتبهبندی آموزشی دانشکدههای ارائهکننده رشته تغذیه در ایران، راهکاری برای شناسایی نقاط قوت و ضعف
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: در دو دهه اخیر گسترش کمی دانشگاههای علوم پزشکی و افزایش تعداد فارغالتحصیلان این گروه به عنوان در دسترسترین راه حل سامان دادن به کاستیهای سیستم بهداشتی و درمانی مدنظر بوده است. در حال حاضر بهبود کیفیت ارائه خدمات آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی اهمیت بیشتری یافته و در اولویت قرار گرفته است. هدف از این مطالعه طراحی الگویی برای تعیین تفاوتهای ارائه خدمات آموزشی در دانشکدههای ارائه کننده رشته تغذیه در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با یکدیگر میباشد. روشبررسی: با تشکیل یک کمیته تخصصی و با استفاده از روشهای بارش افکار و گروه اسمی الگوی رتبه بندی طراحی شد. از هر دانشکده نمایندهای معرفی شد تا پرسشنامهای که برای جمعآوری اطلاعات طراحی شده بود را تکمیل کند. اطلاعات جمعآوری شده با بازدید از دانشکدهها تکمیل و تصحیح گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد. برای آنالیز نهایی نیز از یک نرمافزار کامپیوتری که به همین منظور طراحی شده بود استفاده گردید. یافتهها: مجموعهای شامل بیش از 50 معیار و شاخص در قالب یک نمودار شاخه درختی طراحی شده و وزن آنها با روشهای جلب توافق آرا تعیین شد. دانشگاههای علوم پزشکی ارائه کننده رشته تغذیه با استفاده از الگوی طراحی شده بررسی و مقایسه شدند. نتیجهگیری: با انجام این طرح نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشته تغذیه مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامهریزان و مسئولان قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، رتبهبندی، سطح بندی، تغذیه، دانشکده
عنوان انگلیسی
Educational ranking of schools providing nutrition program in Iran: A strategy to identify the strengths and weaknesses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: After two decades of expansion of universities of medical sciences and increasing the number of students as one of the most attainable solutions to overcome sub-standard status of Iranian workforce in health section, quality of medical education has recently taken priority in national health plans. The purpose of this study was designing a benchmark tool for determining differences in the field of education among schools offering nutrition programs in Iran by stratifying their educational services. Methods: To measure the educational performance of schools providing nutrition programs nationwide, a benchmarking tool consisting of more than 50 indicators was developed by a special committee via brainstorming and nominal group. The weight given to each indicator was defined through consensus developing methods. Each school was asked to introduce a representative who would complete a questionnaire designed to collect schools’ information. Next, all the divisions were visited by one of the project's members and the school’s representative. Then, data retrieval was performed and verified at the project’s office. The average score of each school for each indicator was calculated. Finally, a special computer software was applied to perform the final analysis. Results: A total of 50 indicators were designed in the form of tree diagram and were weighted via consensus agreement. The medical universities offering nutritional programs were compared using the designed model. Conclusion: This study defined the educational strengths and weaknesses of nutrition program in Iranian schools that could be used as a measure for authorities to devise practical strategies for qualitative and quantitative improvement in medical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
education, nutrition, rankings, stratification, school
نویسندگان مقاله
ریتا مجتهدزاده | r mojtahedzadeh
virtual school, tehran university of medical sciences
دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
آیین محمدی | a mohammadi
center for educational research in medical sciences, tehran university of medical sciences
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات