این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۴

عنوان فارسی چالش‌های آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی از دیدگاه اعضاء هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف : با وجود مزایای بسیار زیاد آموزش الکترونیکی، بررسی مشکلات آن و ارائه راهکارهایی برای حل این مشکلات نه تنها از مزیت‌های آن نمی‌کاهد بلکه با توجه به ضرورت رویکرد تغییر آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی، دانشگاه‌ها را در ادامه گام نهادن به این عرصه استوارتر می‌سازد. روش‌ بررسی: در این مطالعه توصیفی، 242 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار به کار رفته پرسشنامه بررسی مشکلات از دیدگاه آنها بوده که با مراجعه حضوری تکمیل و جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی با نرم افزار SPSS.15 استفاده شد. یافته‌ها : مشکلات در شش رویکرد و بیست و چهار مورد، طبقه بندی و مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین نمرات رویکرد اداری96/1 ± 18/13، رویکرد الکترونیکی32/2 ± 66/11، رویکرد تعلیمی22/2 ± 39/13، رویکرد اقتصادی09/2 ± 62/9، رویکرد روان‌شناختی و فرهنگی53/2 ± 43/20 و رویکرد اجتماعی و همکاری97/1 ± 09/10 به دست آمد. از نظر امتیاز بیشترین سهم مشکلات مربوط به رویکرد روان‌شناختی و فرهنگی و کم‌ترین سهم مشکلات مربوط به رویکرد الکترونیکی است. نتیجه‌گیری : اغلب اساتید معتقدند وقت و مهارت کافی را برای تدوین و ارزیابی مواد آموزش الکترونیکی ندارند و همچنین فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت نگرفته است. در نهایت اساتید نه تنها باید چگونگی تدوین، استفاده از مواد آموزش الکترونیکی را بیاموزند بلکه ضروری است تا با شناخت هرچه بیشتر نقش‌ جدید خود در آموزش الکترونیکی با نوآوری‌های جدید خود آن را محقق سازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش الکترونیکی، مشکلات آموزش، آموزش پزشکی، اساتید

عنوان انگلیسی An investigation of the challenges of e-Learning in medical sciences from the faculty members’ viewpoints of Tabriz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Regarding the numerous benefits of e-learning, an investigation of its barrier and potential solutions to resolve them will be helpful. This will enable universities to implement this method and convert their traditional teaching-learning methods and approaches to e-learning. Methods: In this descriptive study a total of 242 faculty members at Tabriz University of Medical Sciences were selected randomly. A questionnaire was used to collect data on their attitudes towards barriers of e-Learning. The data were analyzed using SPSS15. Results: The barriers were classified into six categories and twenty-four cases. The average score of the administrative category was 13.18±1.96, electronic categories was 11.66±2.32, educational category was 13.39±2.22, economical category was 9.62±2.09, cultural and psychological categories was 20.43±2.53, and finally, social and cooperative category was 10.09±1.97. The cultural and psychological categories were found as the most important barrier and the electronic category the least important one. Conclusion: The academics believed that they did not have enough time or skills for compiling and evaluating e-learning materials and that there was no proper culture for this. Not only the academics should learn how to compile, use and to take rapid feedback, but also it is essential that they recognize their new roles (as learning facilitators) in realizing and expanding their mode of education by their innovations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرداد اصغری | m asghari
committee of student research and the talented students office at tabriz university of medical sciences
کمیته تحقیقات دانشجویی و دفتر استعدادهای درخشان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

مهستی علیزاده | m alizadeh
the educational development center of tabriz university of medical sciences
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

عبدالحسن کاظمی | a kazemi
the medical philosophy and history research center of tabriz university of medical sciences
مرکز تحقیقات فلسفه و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

حسین صفری | h safari
the management and health economy department of tehran university of medical sciences
گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فرهاد اصغری | f asghari
the ir-mci
شرکت همراه اول ایران

محمد مهدی باقری اصل | m m bagheri asl
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

سیامک حیدرزاده | s heidarzadeh
the pathobiology department at tehran university of medical sciences
گروه پاتوبیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات