این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۷

عنوان فارسی مقایسه اولویت‌های آموزش مداوم ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سال ۸۹-۸۸
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: در آموزش مداوم علوم پزشکی توجه به توانمندسازی حرفه‌ای بر پایه نیاز جامعه و نیاز آموزشی فراگیران یک ضرورت است، مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه اولویت‌های آموزش مداوم ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سال 89-88 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش مقطعی- توصیفی بر روی 71 ماما صورت گرفت. پرسشنامه‌ای حاوی 87 موضوع آموزشی در 6 مبحث طراحی و هر یک از موضوعات در مقیاس لیکرت از صفر تا ده نمره گذاری شد. داده‌های فرم اطلاعاتی طبقه بندی، نمره گذاری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از 6 مبحث مطرح شده، مبحث بیماری‌های زنان (54/1 ± 89/7) و اصول و مهارت‌های بالینی (35/2 ± 05/6) به ترتیب بیشترین و کم‌ترین میانگین نمرات را به خود اختصاص دادند. در زمینه بیماری‌های مختلف به ترتیب موضوعات: خون ریزی‌های غیرطبیعی دستگاه تناسلی (3/1 ± 32/9)، دیابت شیرین و حاملگی (27/1 ± 26/9)، سرطان سینه (97/1 ± 9)، کم خونی‌ها (71/1 ± 87/8)، راه‌های پیشگیری از تولد نوزاد نارس (34/2 ± 44/8) و نحوه کنترل عفونت (06/3 ± 36/7)، دارای بیشترین میانگین نمرات بودند. ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی از نظر احساس نیاز به آموزش مداوم برخی موضوعات آموزشی دارای اختلاف آماری معنی داری بودند. نتیجه‌گیری: اولویت‌های آموزش مداوم ماماها با توجه به حوزه عملکرد ایشان به خصوص در زمینه مهارت‌های بالینی، متفاوت است، بنابراین در طراحی برنامه‌های آموزش مداوم باید مورد توجه برنامه‌ریزان و مجریان قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مداوم پزشکی، اولویت‌ها، ماماها

عنوان انگلیسی Comparison of continuing medical education (CME) priorities of midwives employed at health facilities and treatment centers of Kashan and Aran & Bidgol - 2010
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In Continuing Medical Education (CME), paying attention to professional empowerment on the basis of community needs and learners’ institutional requirements is necessary. This study was conducted to determine continuing CME priorities of midwifery graduates employed in health and treatment centers of Kashan and Aran & Bidgol cities located in central Iran (2010). Methods: This cross-sectional study was conducted on 71 midwives. A questionnaire including 87 educational items in 6 subjects was designed. Every item was scored on a Likert scale ranging from zero to ten. Data were extracted, classified and analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics. Results: Of the six subjects raised, gynecology (7.89±1.54) had the highest score and fundamentals of nursing (6.05±2.35) had the lowest score. Among different disease the topics of abnormal genital tract bleeding (9.32±1.3), diabetes mellitus during pregnancy (9.26±1.27), breast cancer (9±1.97), anemia (8.87±1.71), preventing the birth of premature infants (8.44±2.34) and infection control in special units (7.36±3.06), had the highest means, respectively. There was a statistically significant difference between two groups of midwives employed in health centers and treatment centers regarding the need for learning some subjects. Conclusion: The need for CME priorities varied according to functional domains. This is essential to be considered by decision makers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Continuing medical education, priorities, midwifes

نویسندگان مقاله صدیقه بهروزی فر | s behrouzifar
kashan university of medical sciences and health services
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

سید غلام عباس موسوی | gh mousavi
department of biostatistics kashan university of medical sciences and health services
گروه آمار حیاتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات