این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۵۸-۷۰
عنوان فارسی
مقایسه عزت نفس، منبع کنترل و رابطه آنها با وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: یکی از ویژگیهای شخصیت بهنجار، برخورداری از عزت نفس است. پیامدهای رفتاری بر عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر است. هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه عزت نفس، منبع کنترل و رابطه آنها با وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 300 نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه ارزیابی شدند. پرسشنامه مورد استفاده شامل: اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد منبع کنترل راتر و پرسشنامه استاندارد عزت نفس کوپر-اسمیت بود. دادهها به وسیله نرم افزار SPSS ویرایش هجدهم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین نمره عزت نفس 32/8 ± 84/31 (محدوده نمره 0-50)، و منبع کنترل 19/3 ± 59/11 (محدوده نمره 0-23) بود. 4/15% دارای مکان کنترل درونی و 9/74% دارای عزت نفس بالا بودند. میان منبع کنترل و عزت نفس اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (27/0 P = ). بین معدل و منبع کنترل ( 046/0 P = )، معدل و عزت نفس ( 02/0 P = )، رابطه آماری معناداری وجود داشت. در این مطالعه سن با منبع کنترل و معدل با عزت نفس دارای همبستگی مثبتی بودند درحالیکه منبع کنترل و عزت نفس دارای همبستگی معکوس بودند. نتیجهگیری: اکثریت دانشجویان دارای عزت نفس بالا و منبع کنترل بیرونی، دارای معدل بالایی بودند و اکثریت آنان در دانشکده بهداشت مشغول به تحصیل بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
وضعیت تحصیلی، عزت نفس، منبع کنترل، دانشجو
عنوان انگلیسی
Comparison of self-esteem, locus of control and their relationship with university students’ educational status at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences- Yazd
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the normal personality characteristics is having self-esteem and its behavioral consequences which are attributable to external or internal causes, and are effective on the academic achievement of students. The purpose of this study was to compare self- esteem, locus of control and their relation with educational status of university students at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. Method: In this cross-sectional study, 300 students of different faculties were evaluated. We used a questionnaire that includes demographic data, Rotter's locus of control standard questionnaire and Cooper- Smith's self-steem standard questionnaire. The data were collected and analyzed by the SPSS-18 software. Results: The average score of self-esteem was 31.84±8.32 (with a range of 0-50), and the mean score of locus of control was11.59±3.19 (with a range of 0-23). 15.4% of the subjects had internal locus of control and 74.9% had high level of self-esteem. There was no statistically significant relationship between self-esteem and locus of control (p=0.27). There was a statistically significant correlation between locus of control and average score (p=0.046), self-esteem and average score (p=0.02). In this study, age with locus of control, and average score with self-esteem have positive correlations and locus of control with self-esteem has a reverse correlations. Conclusion : The majority of students that had a high level of self-esteem and an external locus of control has high average score and as the majority of the students who had a high level of self-esteem were studying in the School of Health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational status, Self- esteem, Locus of control, Student
نویسندگان مقاله
مهدی میرزایی علویجه | m mirzaei alavijeh
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نرگس رجایی | n rajaei
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
فرشته رضایی | f rezaei
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
سمیرا حسن پور | s hasanpoor
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
راضیه پیروزه | r pirouzeh
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
محسن بابایی برزآبادی | m babaei borzabadi
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات