این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۶
عنوان فارسی
بررسی نیازهای آموزشی پزشکان خانواده استان یزد
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف :طرح پزشک خانواده با هدف ارتقای سلامت خانواده و کاهش هزینههای درمان بخصوص در مناطق روستایی شروع و سپس در بسیاری از روستاهای کشور عملیاتی شده است. این طرح با هدف سازماندهی بیمه روستاییان و با دید سلامت نگر برای جمعیت مشخص و تعریف شده طراحی شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی -تحلیلی 80 نفر از پزشکان خانواده شاغل در مراکز بهداشتی- درمانی روستایی استان یزد در مورد نیازهای آموزشی مورد پرسش قرار گرفتند. یافتهها: با اهمیتترین نیاز آموزشی پزشکان خانواده در مورد عوامل زیان آور محیط کار و شناسایی و کنترل بیماران مبتلا به معلولیتهای ذهنی و جسمی میباشد. همچنین 3/54% پزشکان اعلام کردند که فاصله بین آموزشهای تئوری در دوران دانشجویی و انتظاراتی که در طرح پزشک خانواده از آنها دارند زیاد و یا خیلی زیاد است. بحث و نتیجه گیری: فاصله بین آموزشهای تئوری و عملی در دوران آموزش پزشک عمومی با انتظاراتی که از پزشک خانواده وجود دارد زیاد بوده و با توجه به این نیازها لازم است در سرفصلهای آموزش پزشک عمومی (مصوب وزارتخانه) بازنگری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیاز سنجی، پزشک خانواده، آموزش
عنوان انگلیسی
Educational needs of family physicians in Yazd province
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Family Physicians project aims to promote healthy families and reduce treatment costs began in rural area and operating in most of rural area of country. The goal of this plan is to organize health insurance for well defined population in rural area. Method: In this descriptive-analytical study 80 family physicians working in rural health centers in Yazd province were questioned about training needs. Result: The most important educational needs of family physicians are environmental hazards in the workplace and identify and manage patients with mental and physical disabilities. Also 54.3% of physicians reported that the gap between theory training in student period and expectation from them in family physicians project is high or very high. Conclusion: The gap between theory and practical training in the GP training is high with the expectation from family physicians and this needs to revised the curriculum of GP training which approved by the ministry of health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
family physician, education, needs’ assessment
نویسندگان مقاله
مهران کریمی | m karimi
school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
محسن میرزایی | m mirzaei
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
زهره رحیم | z rahim
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات