این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۵
عنوان فارسی
ارزیابی پایان نامه های تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در صورتی که پایان نامه به نحو مطلوب انجام شود، به عنوان اولین تجربه دانشجو خواهد بود. هدف از این مطالعه ارزیابی پایان نامه های فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی بوده است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی با استفاده از 215 ( 2/76 درصد ) پایان نامه دانشجویان پزشکی و 67 ( 8/23 درصد ) پایان نامه دانشجویان دندانپزشکی فارغ التحصیل طی سال های 80-1370 انجام شد. این تعداد در واقع 30 درصد از پایان نامه های هر سال بوده که به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک از آرشیو معاونت پژوهشی انتخاب شدند. برای هر بخش از پایان نامه ارزش مشخصی در نظر گرفته و در نهایت نمره کیفیت هر پایان نامه مشخص گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بخش اعظم پایان نامه های پزشکی در رشته داخلی ( 8/13 درصد ) و کمترین آنها مربوط به رشته پاتولوژی( 8/1 درصد ) بدست آمده است. بخش اعظم پایان نامه ها ( 7/92 درصد ) از نوع تحقیقی و 5/2 درصد آنها موردی بوده است. در مجموع، 9/6 درصد از پایان نامه ها دارای هدف ویژه مشخص، 6/82 درصد کاملا به اهداف از پیش تعیین شده رسیده و 1/9 درصد به بعضی از اهداف رسیده و 4/1 درصد اصلا به اهداف خود نرسیده بودند. در خصوص ارائه نتایج حاصل از پایان نامه ها به صورت مقاله یا مجلات و یا شرکت در همایش های داخل و خارج از کشور، بطور کلی 1/1 درصد از پایان نامه ها در همایش های خارج، 6/9 درصد در همایش های داخل و 8/28 درصد به صورت مقاله و 3/46 درصد جایی منتشر نشده بود. از نظر شیوه نگارش منابع، به طور کلی 8/62 درصد از پایان نامه ها از نظر نگارش منابع کامل و 8/35 درصد ناقص بوده است. میانگین کلی تعداد منابع 8/21 مورد بدست آمده و به طور کلی میانگین اختلاف زمانی منابع با تاریخ نگارش پایان نامه 8/5 سال بوده است. بطور کلی 9/14 درصد از پایان نامه از کیفیت ضعیف، 3/44 درصد متوسط و 8/4 درصد از کیفیت خوب برخوردار بوده اند. نتیجه گیری: درصد قابل توجهی از پایان نامه ها دارای کیفیت ضعیف بوده اند، گرچه از این جهت پایان نامه های دانشجویان دندانپزشکی وضعیت مطلوب تری داشته اند. بنا بر این برگزاری چندین کارگاه مرتبط مثل کارگاه مقدماتی روش تحقیق، مقاله نویسی و گزارش نویسی توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایان نامه، تز، کیفیت پایان نامه
عنوان انگلیسی
An Evaluation of Graduates' Theses at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Writing the thesis is one of the first experiences of university students. It is usually conducted satisfactorily under the advice an advisor. Yet, there are some problems in this regard. Objectives : The purpose of the present study was to evaluate the quality of the medical and dental theses at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Methods and Materials : This was a qualitative observational study conducted on 30% of medical theses and all the dental theses at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences during 1992-2002. The characteristics and features of the different parts of the theses were recorded in a questionnaire. Then, the quality score was calculated for each thesis. Results : In this study, 215 (76.2%) volumes of theses of medical students and 67 (23.8%) volumes of theses of dentistry students were studied and reviewed. Most of the theses studied (13.8%) related to internal medicine, and least of them (1.8%) related to pathology. The majority of the theses (92.7%) were of experimental research type, and 2.5% included case studies.95.7% of the theses were appropriate regarding title characteristics. Almost 19% of them lacked the part "Statement of the Problem" and 43.2% were deficient in this part. 40.7% of the theses (52% of medical theses and 6% of dental theses) lacked "Review of Literature". Only 51.6% of them (40.7% of medical theses and 86.4% of dental theses) possessed a "Review of Literature" that was quite related to the thesis topic. In approximately 5.8% of the theses, there was no direct reference to the objectives. For 12.4% of theses, the objectives have been stated accurately while for 81.8% of them this was not the case. Regarding objectives, the medical theses were in a better state and showed a statistically significant correlation with the dental theses. Regarding the part "Results", in 6.9% of the theses, specific objectives have not been stated clearly. 82.6% reached completely to the preset goals, 9.1% achieved some of the objectives, and 1.4% of results were irrelevant to the objectives. Regarding the presentation of thesis results as an article in magazines or in national or international gatherings, summits, conferences, or a congress, 1.1% were presented in conferences abroad, 9.6% in national seminars, and 28.8% as an article. Also, 46.3% were not published at all. For 14.2% of the theses, no information was available regarding their publication. The average mean of the number of references was 21.8. Also, 6.6% of the references were 3 years older than the thesis. Four references were 4-5 years older than the thesis and twelve references were more than 5 years older than the thesis. Totally, the average mean of time interval between the thesis and the references publication date was 5.8 years. Generally speaking, 14.9% of the theses had a poor quality, 44.35 had a moderate quality, and 4.8 % possessed a high quality. In this regard, the dental theses had a better status. There was no statistically significant correlation between thesis quality and the obtained score on the thesis. Conclusion : Considerable percent of theses had weak quality, but dentistry students' theses had the better quality than the medical students' theses. Therefore, to improvement of thesis quality, it's necessary to carry out various workshops on the research methodology, scientific article writing and writing reports.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
thesis, dissertation, thesis quality
نویسندگان مقاله
حسن مظفری خسروی | h mozaffari khosravi
school of public health, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
محمد حسن احرام پوش | m h ehrampoosh
school of public health, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
حسین عقیلی | h aghili
dental school, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
فروغ جوادیان زاده | f javadianzadeh
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
طاهره رحیم دل | t rahimdel
yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات