این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۳۶-۴۱
عنوان فارسی
بررسی میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی نسبت به خطاهای رایج در آزمایشگاه قارچ شناسی پزشکی (یزد , ۱۳۸۶)
چکیده فارسی مقاله
اهدف: درس کارورزی در عرصه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی جهت آموزش مهارتهای عملی برای کار در آزمایشگاه قارچ شناسی طراحی شده است ، لازم است جهت آموزش صحیح و آگاهی از روشهای جلوگیری از خطاهای احتمالی در این آزمایشگاه دقتهای لازم اعمال و آموزش داده شود . هدف از انجام این مطالعه ارزیابی میزان آگاهی وعملکرد دانشجویان نسبت به خطا های رایج در این آزمایشگاه در پایان دوره کارآموزی آنها بوده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی میزان آگاهی وعملکرد تعداد 75نفر از دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دوره کارآموزی نسبت به علل و عواملی که منجر به بروز خطا در آزمایش مستقیم و کشت نمونه های مختلف در آزمایشگاه قارچ شناسی میشود مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: در مجموع میزان آگاهی دانشجویان مورد مطالعه در خصوص عواملی که باعث خطای تشخیص در آزمایشگاه قارچ شناسی میشود بالاتر میزان عملکرد آنها میباشد. بطور میانگین آگاهی 7/64% از افراد مورد مطالعه نسبت به عواملی که باعث اخذ نتیجه منفی و مثبت کاذب در لام مستقیم میشود خوب بود در حالیکه عملکرد آنها در این رابطه برابر 3/39% بود. در خصوص تفسیر نتایج کشت 35/65 از عوامل دخیل در اشتباه شدن نتیجه کشت دارای آگاهی خوب بودند در حالیکه تنها 46% دراین زمینه دارای عملکرد خوب بودند. بین میزان آگاهی دانشجویان و جنس آنها رابطه معنی داری مشاهده نشد (073/0 p= ). نتیجه گیری: با توجه به شیوع روزافزون بیماریهای قارچی فرصت طلب در سالهای اخیر، تشخیص صحیح و بموقع این بیماریها جهت انتخاب درمان مناسب ضروری است. لازم است دقت بیشتری در فرآیند آموزش کارآموزی دانشجویان رشته علو م آزمایشگاهی بویژه در آزمایشگاه قارچ شناسی پزشکی بعمل آید تا در حد امکان مهارتهای تشخیصی آنها افزایش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی، عملکرد، خطاهای تشخیصی، کارورزی، دانشجو
عنوان انگلیسی
A Survey of Medical Laboratory Technology Students' Knowledge and Practice about the Common Diagnostic Errors in Medical Mycology Laboratory in Yazd in 2007
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives : Since the laboratory medicine students have a special training course for improving their practical skills in different laboratories, it is necessary to pay more attention to this course to minimize the diagnostic errors committed by these students. The main objective of the present study was to evaluate the students' knowledge and practical skills to prevent and minimize the common diagnostic errors made by them. Method : In this descriptive cross-sectional study, the knowledge and practice of 75 laboratory students, who were passing the practical training course, were evaluated for the factors that might cause diagnostic errors in medical mycology laboratory. Results : The students' knowledge was better than their practical skills on factors that caused errors in diagnostic mycology laboratory. On the whole, 64.7% of the participants had good knowledge about factors that caused false positive and/or false negative results in direct microscopy. However, the rate of their practical skills was only 39.9% in this regard. In reporting the culture results, 65.35% of students had desirable knowledge about the false positive and false negative results, but only 46% of them had good practical skills in cultivation and reading the cultures. Overall, there was no statistically significant difference between the students' knowledge and practice with their sex (p = 0.073). Conclusion : Since there is currently an increasing trend in the prevalence of fungal opportunistic infections, accurate and prompt diagnosis can be very useful. It is important to have more inspection on the medical laboratory technology students' training course for accurate and useful courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
knowledge. Practice, laboratory, error, training, students
نویسندگان مقاله
عباسعلی جعفری | a a jafari
school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
محمد حسین انوری | m h anvari
school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
علی فتاحی بافقی | a fattahi bafghi
school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات