این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۸-۱۴
عنوان فارسی
مقایسه دانشجویان موفق و نا موفق از نظر شیوه های مطالعه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : .یکی از عوامل مهمی که می تواند موجب افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود، داشتن مهارتهای مطالعه و یادگیری است.بیشتردانشجویان برای مطالعه و یادگیری کوشش زیادی می کنند اما چون در مهارت مطالعه و یادگیری ضعیف هستند بسیاری ازکوششهای آنها به هدر می رود .پژوهش حاضر در این راستا با هدف مقایسه دانشجویان موفق و ناموفق از نظر شیوه های مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است . روش بررسی : این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است .جامعه این پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد تشکیل می دادند که از میان آنها ده درصد از دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی ( پرستاری ، مامایی ) سالهای دوم ، سوم و چهارم که بالاترین و پایین ترین معدل دانشگاهی داشتند به عنوان دانشجویان موفق(46: n ) و ناموفق (45: n ) به صورت سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامۀ محقق ساخته که روایی آن( توسط سه نفر از متخصصین یادگیری )وپایایی آن از طریق آزمون – آزمون مجدد به فاصله دو هفته برروی 30 نفرازدانشجویان(765/.= r ) موردتأیید قرار گرفته بود جمع آوری شد.اطلاعات به دست آمده بااستفاده ازروش آزمونمعنی دار بودن تفاوت میانگین های دوگروه مستقل وهمبستگی پیرسون وبه وسیله نرم افزار SPSS موردتجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج : نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانشجویان موفق (یعنی دانشجویانی که از نظر معدل کل دانشگاهی جزو ده درصد بالا بودند)ودانشجویان ناموفق (یعنی دانشجویانی که از نظر معدل کل دانشگاهی جزو ده درصد پایین بودند)از نظرمعدل دیپلم (21/17 در برابر 39/13 ) و معدل دانشگاهی(18 در برابر 74/11) تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد.همچنین دانشجویان موفق در مقایسه با دانشجویان ناموفق علاوه بر این که شیوه های موثرتری برای مطالعه ویادگیری (استفاده از روش پس ختام ، سازمان دادن مطالب ، خواندن فعال ، طرح سئوال و خواندن برای یافتن پاسخ ) به کار می برند،از عادات تحصیلی (برنامه ریزی درسی ، حضور فعال در کلاس درس ، مطالعه قبل از حضور در کلاس ، مطالعه بعداز تدریس ) بهتری برخوردارند. مقایسه دانشجویان موفق و نا موفق پزشکی وغیر پزشکی از نظر شیوه های مطالعه و معدل دیپلم از دیگر یافته های این پژوهش بود . نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش ، ضرورت آموزش مهارتهای مؤ ثر مطالعه ویادگیری به دانشجویان به ویژه دانشجویانی که با افت یا شکست تحصیلی مواجهند کاملاً محسوس است و به عنوان یک اقدام مهم آموزشی پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
COMPARING SUCCESSFUL AND UNSUCCESSFUL STUDENTS WITH RESPECT TO STUDYING METHODS IN YAZD SHAHEED SADOUGHI MEDICAL UNIVERSITY
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : studying and learning skills are the most important abilities that can increase educational motivation and improvement. Most students did not meet success during educational period due to the poor skill ability in learning and studying. This research has carried out in order to compare the successful and unsuccessful students ith related to the study's methods in Yazd medical university. Methods : This is a descriptive-analytical research. The participants of this study were medical, nurse and midwifery students of Yazd medical university. Successful student (SS) and unsuccessful (USS) was defined as 10 % of upper part of highest (n=46) and 10 % of lower part of lowest (n=45) average university, respectively and recruited in this study. The data of this research were been collected by questionnaire. Its reliability proved by three learning specialists and its validity was determined using test-retest at the intervals of two weeks on 30 students (r=0.765) data analyzed by SPSS software using Pearson correlation and t- test. Results : There was a significant difference between two groups according to their average in diploma (17.21 vs 13.39) and university average (11.74 vs 18) in SS and USS groups, respectively. The SS comparing to unsuccessful ones had an effective method for studying (using the pq4r method , organizing the topics ,active reading , question setting and reading for getting the answers ) and have a better studding habits (studying time table , being active at class , studying before class, studding after class ) as well. Conclusion : Our results showed that it is necessary to design educational effective skills for training and studying especially in students who had a pervious educational failure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیرحسین امینیان | a h aminian
yazd shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services
دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی – درمانی شهید صدوقی یزد
اقدس قمی زاده | a ghomizadeh
yazd shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services
دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی – درمانی شهید صدوقی یزد
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات