این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۳
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر مشروط شدن دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : افت تحصیلی از مشکلات عمدۀ حین تحصیل برخی از دانشجویان است که می تواند باعث مشروط شدن آنان و بروز مشکلات بعدی گردد . در بروز این مشکل عوامل متعدد و پیچیده ای دخالت دارند که ریشه کن کردن آنها نیازمند شناسایی این عوامل و همکاری و هماهنگی بین سازمانهای مرتبط است . شناخت این عوامل وهمچنین سعی در ریشه کن کردن نسبی یا مطلق آنها می تواند منجر به افزایش کیفیت یادگیری در دانشجویان شود . پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد صورت گرفته است .روش کار: نوع مطالعه توصیفی تحلیلی گذشته نگر بوده و کلیه دانشجویان مشروط شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ( 40 نفر ) و تعداد 5/1 برابر آنان از دانشجویان هم کلاس و هم جنس آنان نیز به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفته اند . جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه عوامل مؤثر بر مشروط شدن از دیدگاه دانشجویان مشروطی و غیر مشروطی صورت گرفته است که توسط خود آنان تکمیل گردیده است . نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شده است . نتایج : نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که بین دانشجویان مشروط و غیر مشروط از نظر سن ، وضعیت تأهل ، سهمیه ورودی به دانشگاه ( 1 000/0 p= ) داشتن هم اتاقی (004/0 p= ) و وجود بحران در خانواده (04/0 p= ) تفاوت معنی دار آماری وجود دارد . بدین معنی که بیشتر دانشجویان مشروط دارای میانگین سنی بالاتر ، متأهل ،دارای سهمیه بوده و در طی سال گذشته با هم اتاقی زندگی می کرده و دارای بحرانی در خانواده نیز بوده اند . بیشتر دانشجویان مشروطی پسر بودند که به علت ضعف در دروس تخصصی مشروط شده اند . از دیدگاه دانشجویان مشروطی مهمترین عوامل ایجاد مشروطی در آنان به ترتیب دوری از خانواده ، بی برنامگی خود فرد ، شاغل بودن ، طراحی نامناسب سؤالات امتحانی پایان ترم ، کمبود وقت امتحان ، بیماری فرد و انگیزه نداشتن بوده است . بحث و نتیجه گیری : با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و پژوهش های مشابه قبلی صورت گر فته در این زمینه که نشانگر تفاوت معنی دار آماری در وجود بسیاری از عوامل مشروط شدن در دوگروه مشروطی وغیر مشروطی شرکت کننده در پژوهش بوده است ، بنظر می رسد توجه و رسیدگی به دانشجویان متأهل ، تقویت بنیه علمی دانشجویان دارای سهمیه ، پذیرش بومی دانشجویان و توجه بیشتر به وضعیت خوابگاههای دانشجویی می تواند باعث کاهش میزان مشروطی در دانشجویان گردد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشروط شدن ، دیدگاه ، دانشجو
عنوان انگلیسی
A SURVEY ON STUDENT'S OPINION ABOUT EFFECTIVE FACTORS FOR ACADEMIC DROPOUT IN SHAHID SADOUGHI UNIVERSITY
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: University's students are faced with a lot of problems such as dropout. There are many factors to happen and by destroyed. Aim of this study was to determine the student's opinions about most effective factors for academic dropout in Shahid Sadoughi University. Methods: This is a descriptive – analytic study. In total 40 students who had dropped out and 60 students who had not dropout, in their academic curriculum, were enrolled in the study. A questionnaire contains questions related to the demographic & effective features, which completed by each student. Results: There was a significant difference between two groups for age, marriage status, condition level at the entry time (p=0.000) from statically point of view in the age , The marriage status , quota ( p=0.000 ) , who the students live with ( p=0.004 ) ,and crisis in family ( p=0.04 ) . The students that dropout were often older, married, with specific quota, live with roommates, and with crisis in family. These students were often boys and dropped out in special courses. The opinions of dropped out students about the importance effective factors for academic dropout were faraway from family, lack of program, be employed, inappropriate questions of examinations, shortage of time examinations, diseases, and less motivation. Conclusion: According to the results of this study and other related studies, it is recommended that the heads of educational units increase their attention to importance effective factors for academic dropout, including married students with specific quota and the roommates situation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
dropout, opinion, student
نویسندگان مقاله
طاهره سلیمی | t salimi
nursing amp;amp; midwifery school, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services,yazd, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
لیلی شهبازی | l shahbazi
nursing amp;amp; midwifery school, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services,yazd, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
سید حسین سید حسنی | s h seyed hassani
shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services
دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
محمد حسین احمدیه | m h ahmadieh
nursing amp;amp; midwifery school, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services,yazd, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
حسین کریمی | h karimi
nursing amp;amp; midwifery school, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services,yazd, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
محمد حسن دهقانپور | m h dehghanpour
shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services
دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات