این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۶
عنوان فارسی
بررسی دیدگاههای پزشکان عمومی در خصوص شیوه های اجرا وارزیابی برنامه های آموزش مداوم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : چون هدف نهایی آموزش مداوم تغییر در رفتارحرفه ای پزشکان است بر آن شدیم تا دیدگاههای پزشکان عمومی درمورد روشهای مختلف اجرای برنامه های آموزش مداوم ، انواع برنامه ها ونیز شیوه های مختلف ارزیابی برنامه را بررسی کنیم تا با استفاده از نتایج آن بتوانیم فعالیتهای آموزش مداوم را بگونه ای تدوین نمائیم که مورد قبول واستفاده کلیه فراگیران واقع شود . روش بررسی : در این مطالعه توصیفی – مقطعی تعداد 122 نفر پزشک عمومی مشمول قانون آموزش مداوم استان یزد به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه ای شامل سؤالاتی درخصوص مناسب ترین روش اجرا ، انواع برنامه های مورد ترجیح ایشان ونیز مطلوب ترین روش ارزیابی برنامه ها ، توزیع و بعد از تکمیل جمع آوری گردید واطلاعات در محیط نرم افزار SPSS به کامپیوترداده شد. یافته ها : از 121 پزشک عمومی مورد مطالعه 4/69% مرد و 2/43% دارای مطب بودند و 1/64% درشهریزد فعالیت داشتند . به نظر 2/36% از پزشکان، آموزش غیر حضوری مناسب ترین روش اجرا بوده است و 4/28% انان نیز آموزش حضوری از طریق سخنرانی راترجیح دادند. 1/26% از آنان درمیان انواع برنامه های آموزش مداوم ، خود آموزی و 8/21% نیز کارگاه و برنامه مدون را ترجیح دادند. بنظر 2/48% از پزشکان پرکردن برگه ارزشیابی مطلوب ترین روش ارزیابی برنامه بوده و 9/20% از آنان نیز با پروژه تحقیقاتی درخصوص برنامه موافق بودند. نتیجه : با توجه به نتایج به دست آمده شیوه های اجرای برنامه های آموزش مداوم نیاز به بازنگری داشته و باتوجه به مشغله زیاد پزشکان و به منظور تعطیل نشدن فیلدهای درمانی ، رواج هرچه بیشتر روشهای غیر حضوری مانند خودآموز و نیز برای حل مشکلات حرفه ای آنان برنامه های عملی مانند کارگاه توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مداوم ، ارزیابی برنامه ها ، روش اجرا، پزشکان عمومی
عنوان انگلیسی
EVALUATION OF THE GENERAL PRACTITIONERS’ VIEW POINTS ON THE METHODS FOR PERFORMING AND ASSESSMENT OF CONTINUOUS MEDICAL EDUCATION PROGRAMS
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Because of the ultimate goal of continuous medical education is to improve outcome for patients by changing doctors practice behaviors, we evaluated the General Practitioners' view points on different methods for performing of CME programs ,different presentation formats and methods of evaluation of programs. Methods : A descriptive cross-sectional study was designed which was carried out on 121 General Practitioners’ (GP) view points on the suitable method for performing of CME programs ,different presentation formats and the desired method for evaluation of programs were been completed . The data analyzed by appropriate statistical tests using SPSS. Results : Of 121 GPs, 69.4% of them were male, 43.2% were working in private sector and 64.1% of them were working in Yazd city. Of those 36.2% preferred individualized programs and 28.4% of them, face-to-face programs (live lectures). Of different presentation formats, 26.1% of the GPs preferred self-teaching programs and it was 21.8% for workshop and organized programs. In addition, 48.2% of them preferred the completion of the questioners for evaluating of programs. Conclusion : Regarding our results, we need to revise the methods for performing and formats of CME programs and individualized programs (self-teaching publications) will make participation in CME easier for occupied physicians. In addition, we recommend workshop for solution of their professional problems
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید رضا منصوریان | h r mansourian
school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
هنگامه زندی | h zandi
school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات