این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۴
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد مشکلات آموزش بالینی و راهکارهای حل آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش بالینی از مقاطع حساس آموزش پزشکی است که در ایجاد توانمندیهای حرفه ای فراگیران نقش عمده ای دارد .ارتقاء کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود ، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است . هدف این مطالعه تعیین نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامائی دوره های روزانه و شبانه دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد بود . روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد و نظرات 133 نفر از دانشجویان پرستاری و مامائی که در بخشهای مختلف بیمارستانهای آموزشی مشغول کار آموزی بودند ، جمع آوری شد . تدوین پرسشنامه با استفاده از شکایات شایع دانشجویان از آموزش بالینی در سالهای گذشته و نقطه نظرات اساتید در این زمینه گرد آوری و با مطالعه منابع علمی لیست آیتم های پرسشنامه تهیه شد . روائی این ابزار با استفاه از اعتبار محتوی و پایائی آن از طریق آزمون مجدد تعیین شد . نمونه گیری بصورت آسان انجام شده و کلیه دانشجویان پرستاری و مامائی دوره روزانه و شبانه که ترمهای آخر خود را می گذراندند ، در مطالعه شرکت داده شدند . نتایج : مشخص بودن شرح وظایف دانشجو در بخش ، ارائه اهداف درس در اولین روز کار آموزی و آموزش در راستای این اهداف ، مطلع شدن دانشجو از نحوه ارزشیابی در اولین روز کار آموزی(70 % ) ، حضور به موقع مربی و دانشجو در بخش ( 2/84% ) ، رعایت مراحل آموزش بالینی یعنی ابتدا مشاهده ، سپس عملکرد همراه مربی و نهایتا عملکرد مستقیم ( 70 % ) ، حمایت کامل مربی از دانشجو ( 75 % ) ، برخورد مناسب مربی با دانشجو (100%) ، رعایت پیشنیازهای دروس کار آموزی ( 7/79% ) و نظارت کافی بر روند آموزش بالینی ( 75 % ) مهمترین نقاط قوت و اهمیت ندادن به نظرات دانشجو در برنامه ریزی کارآموزی ( 70 % ) ، ناهماهنگی دروس نظری و کار آموزی ( ( 80 % ) ، عدم وجود امکانات رفاهی ( 87 % ) ، عدم امکان تصمیم گیری دانشجو در برنامه ریزی مراقبت از بیمار ( 75 % ) ، عدم استفاده از وسائل کمک آموزشی در محیط بالینی ( 100 % ) و عدم ارزشیابی مربی بالینی توسط دانشجو ( 75 % ) ، زیاد بودن تعداد دانشجو در بخش ( 1/51% ) ، عدم هماهنگی اهداف آموزشی با انتظارات پرسنل بخش (9/51% ) و کافی نبودن تعداد کیسهای یاد گیری (4/50% ) مهمترین نقاط ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان بودند . بیشتر دانشجویان قوی و متوسط اعتقاد داشتند که در برنامه ریزی کار آموزی به نظرات دانشجویان اهمیت داده نمی شود و همچنین محیط بالین انگیزه کافی را برای اشتغال به این حرفه در آینده فراهم نمی کند . اکثر این دانشجویان نظرشان بر این بود که برخورد پرسنل بخش مناسب نبوده و همکاری لازم وجود ندارد ، در حالیکه دانشجویان ضعیف از این جهت شکایتی نداشتند. نتیجه گیری : استفاده از نظرات دانشجویان در برنامه ریزی کار آموزی ، فراهم کردن شرایط کاربرد آموخته های تئوری بر بالین بیمار ، برقراری امکانات رفاهی کافی ، استفاده از وسائل کمک آموزشی در محیط بالینی و ارزشیابی مربیان بالینی توسط دانشجویان مسائلی هستند که می توانند در ازتقاء کیفیت آموزش بالینی موثر واقع شوند .
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بالینی ، دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی
عنوان انگلیسی
THE VIEWPOINTS OF NURSING AND MIDWIFERY STUDENTS ABOUT THE PROBLEMS OF CLINICAL EDUCATION IN SHAHREKORD
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical Education, Nursing and Midwifery Students
نویسندگان مقاله
معصومه دل آرام | m delaram
shahrekord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
فرشته آیین | f aein
shahrekord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
فرانک صفدری ده چشمه | f safdari
shahrekord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات