این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۷-۱۷

عنوان فارسی سطح مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان ودانش آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۹۰-۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه:: ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی یکی از اهداف آموزش عالی و یک قابلیت مورد انتظار برای دانشجویان پرستاری است که ضرورت دارد در دوران تحصیل پرورش یافته و بعد از کسب تجارب آموزشی و اشتغال به حرفه پرستاری رشد و توسعه یابد.با توجه به اهمیت موضوع ضرورت مطالعات بیشتر دراین زمینه احساس می‌شود. هدف: مقایسه مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و چهارم و پرستاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1389. روش: در این مطالعه توصیفی –تحلیلی ، سطح مهارت های تفکر انتفادی 90 دانشجوی کارشناس پرستاری سال اول و چهارم و 30 نفر از دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که در محیط بالین مشغول به کار بودند در سال 89 مورد بررسی قرار گرفت.روش نمونه گیری در مورد دانشجویان غیر تصادفی و در مورد پرستاران بالینی به روش تصادفی با احتساب سهمیه هر یک از بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد . ابزارگرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد ارزیابی تفکر انتقادی واتسون وگلیزر (فرم الف) بود.داده های حاصل از انجام مطالعه با نرم افزار SPSS و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون آماری ANOVA تجزیه و تحلیل شد . نتایج: یافته ها نشان داد که میانگین توانائی تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری سال اول 39 ،سال چهارم 80/42و پرستاران بالینی 30/41 می باشند که بیانگر ضعف بودن توانایی تفکر انتقادی هر سه گروه مورد پژوهش بود.همچنین میانگین امتیازات توانایی تشخیص پیش فرض ها (026/0p=) وتعبیر و تفسیر (p=0/006) دانشجویان پرستاری سال آخر بطور معنی داری بیشتر از دانشجویان سال اول و پرستاران بالینی بود اما از نظر توانایی استنباط و استنتاج بین سه گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. آزمون آماری اختلاف معنی داری را بین میانگین نمرات کل مهارت های تفکر انتقادی در سه گروه نشان داد (p=0/006) بحث ونتیجه گیری : با توجه به یافته های پژوهش اگر چه تفکر انتقادی در قضاوت های بالینی و تصمیم گیری ها حائز اهمیت می باشد اما در طول آموزش دوران تحصیل ،توسعه چشمگیری نداشته است لذا نظام سنتی آموزش جهت تحقق اهداف آموزش در راستای پرورش دانشجویان خلاق و کارآمد نیازمند تحول و بازنگری می باشد . استفاده بیشتر از روش های فعال یادگیری و مشارکت فعال پرستاران در تصمیم گیری های بالینی توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری، پرستاران بالینی

عنوان انگلیسی Critical thinking skills in Zahedan University of Medical Sciences freshman nursing students and graduated in 2009-2011
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: promoting critical thinking skills is one of the goals of higher education and an expected capacity for nursing students. thus, it is necessary for them to improve such an ability during education and to develop it after getting educational experiences and employing in nursing profession.with regarding to the importance this issue ,so it is necessary to more studing in this field. Aim: Comparison of critical thinking skills between freshman and senior nursing students and clinical nurses in the University of Zahedan Medical Sciences in 2010. Methods: In a deseriptive – analative study the dinical skill level of 90 freshman and senior nursing students and 30clinical nurses of the university of zahedan medical sciences was determined in 2010 .the sampling method inused was nonrandom while nurse contributors were selected through random sampling.The instrument of collecting data for this study was the from of Watson and glaser standard questionnaire (form A).The data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics and statistical tests of ANOVA. Results: the findings showed that the mean score of critical thinking of the first year nursing students was 39 ±5/54,the last year nursing students was 42/80±5/37 and clinical nurses was 41/30±4/12, indicating the weekness in critical thinking abilities in the study groups. The mean score of default diagnostic ability (p = 0.026) and interpretation of (p = 0/006) senior nursing students were significantly higher than freshman students and clinical nurses however, from ,the point of the view of ability to infer and deduce, among these three groups, there was no significant difference. Statistical tests indicated a significant difference between the mean scores of critical thinking skills in these three groups (p = 0/006), so that it can be concluded that the critical thinking ability of senior students was more than freshman students and critical thinking ability of clinical nurses after at least two years of clinical experience was less than senior students. Conclusion: According to the findings, it can be stated that although critical thinking is crucial in clinical judging and decision making, no significant development had occurred during education process. Thus, the traditional education system requires development and revision to achieve the educational goal of training creative and efficient students. The use of more active learning method ,and to active participation of nurses in clinical decisions are suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله critical thinking, nursing students, nurses

نویسندگان مقاله فتحیه کرمان ساروی | fathieh kerman saravi
promotion research center of zahedan university of medical sciences , zahedan,iran
زاهدان میدان مشاهیر-دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

شهین دخت نوابی ریگی | shahin dokht navabi rigi
zahedan university of medical sciences , zahedan,iran
زاهدان میدان مشاهیر-دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

ابراهیم ابراهیمی طبس | ebrahim ebrahimy tabas
zahedan university of medical sciences , zahedan,iran
زاهدان میدان مشاهیر-دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات