این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر خودکارآمدی رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه:: تغذیه مهم‌ترین عامل موثر در تعیین وضعیت سلامت و طول عمر فرد می‌باشد. در این میان کودکان و نوجوانان بیش از دیگر گروههای سنی به تغذیه سالم نیاز دارند، تا بتواند به رشد جسمی و تکامل ذهنی دست پیدا کنند و با بیماری‌های مزمن سنین بعدی مقابله نمایند. بنابراین تقویت و تشویق آنها برای ایجاد رفتارهای سالم تغذیه‌ای ، باید به یکی از اولویت‌های بهداشت عمومی جامعه تبدیل شود هدف: : هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر خودکارآمدی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان بود. روش: این پژوهش یک مطالعه تجربی بود و جامعه پژوهش را کلیه دانش‌آموزان کلاس‌های اول، دوم و سوم راهنمایی در مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی شهر کرمان تشکیل می‌دادند، که از میان آنها 120 نفر به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب و بصورت تصادفی نیز به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. ابزارگردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه بود. ابتدا آزمون اولیه بعمل آمد، سپس8 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزش در مورد تغذیه سالم و اهمیت آن، به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی در گروه تجربی توسط پژوهشگر اجرا گردید. سپس داده‌ها سه هفته بعد در هر دو گروه جمع‌آوری و با مقایسه نتایج حاصله قبل وبعد از آموزش در دو گروه چگونگی تاثیر آموزش تعیین گردید. برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش‌های آماری تی‌زوجی، کای‌دو، فیشروتی مستقل استفاده شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد بین خودکارآمدی کلی در تمام عبارات رفتارهای تغذیه‌ای، گروه تجربی با میانگین (59/10±92/38) و گروه شاهد (33/0±78/1-) اختلاف معنی‌دار آماری وجود دارد (001%=p) وضمناً در زمینه ارتقاء خودکارآمدی رفتارهای تغذیه‌ای بدنبال آموزش، اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه تجربی و شاهد دیده شد (001%=p). بحث ونتیجه گیری : در مجموع آموزش بر ارتقاء خودکارآمدی رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد، لذا لزوم وجود مداخلات آموزشی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینه‌های مختلف بهداشتی و پیشگیری ضروری می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of educational on dietary behavior self- efficacy of middle school student in Kerman city in the year of 2010.
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nutrition is the most significant factor affecting the health statue of individuals and their longevity.In this respect , children and adolescents are more dependent to a healthy nutrition in order to have adequate physical growth and mental development and to be able to prevent chronic diseases in future. Therefore , encouraging this age groups for following healthy nutritional behavior should be considered as one of the health priorities of community. Objectives: The purpose of this study to determine effect of educational on dietary behavior self-efficacy middle school student in Kerman/Iran. Materials and Methods: In this experimental study from all private and public secondary schools of Kerman, 120 students were selected through multi- stage cluster random sampling and were randomly divided into two groups of experimental and control. Data were gathered by using a questionnaire. After performing a pre-test, eight 60-minute sessions of educational program on healthy nutrition and it’s importance in experimental group were hold by the researcher through giving lecture and providing question and answer time and educational booklet. Post-test was performed after three weeks in experimental group and control group and the results of pre- and post-tests were compared by using paired t-test, Chi-square, Fisher and independent t-test. Results: According to the results, self-efficacy in all domains of nutritional behavior showed a significant difference (p=%001) in experimental group (38.92±10.59) compared to the control group (-1.78 ± 0.33). The two groups showed significant difference in regard to the promotion of dietary behavior self- efficacy following the educational program (p=%001). Conclusion: Educational programs have positive effects on students’ dietary behaviors self-efficacy. Therefore,providing such educational programs for promotion of self-efficacy in various health issues and prevention is highly required.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-efficacy, Education, Nutritional behaviors, students.

نویسندگان مقاله محبوبه صفوی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

سید حسین یحیوی | seyed hossein
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

محمود محمودی |
دانشکده بهداشت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مهتاش پوررحیمی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات