این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۴۲-۴۶

عنوان فارسی آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه ایفای نقش پرستار در مواجهه با بحران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آمادگی همه جانبه نظام سلامت اهمیت ویژه ای در کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از بلایا دارد، لذا ضروری است که پرستاران آمادگی لازم جهت مقابله با بلایا را کسب نمایند. بدیهی است بخش مهمی از این آمادگی از طریق آموزش های دوران تحصیل شکل می گیرد. هدف: این مطالعه به منظور تعیین آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه ایفای نقش پرستار در مواجهه با مراحل بحران در سال 1386 در دانشکده پرستاری و مامایی شهر مشهد انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی بر روی 50 دانشجوی پرستاری سال اول و آخر انجام شد که به روش سرشماری در پژوهش شرکت کردند. داده ها به وسیله فرم مشخصات فردی، پرسشنامه های پژوهشگر ساخته آگاهی از وظایف پرستار در مراحل سه گانه بحران و بررسی توانمندی دانشجویان در ایفای نقش پرستار در مواجهه با بحران به روش خودگزارش دهی جمع آوری گردید. جهت تجزیه تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی زوجی و مجذور کای استفاده شد. نتایج: آزمون آماری تی زوجی بین میانگین نمرات آگاهی دانشجویان پرستاری سال اول و سال آخر تفاوت آماری معنی داری نشان داد(t=0.5، p< 0.0001)، اما بین میانگین نمرات خودارزیابی دانشجویان در ارتباط با توانایی حرفه ای آنها در مقابله با بحران تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد(t=2.84، p=0.68). بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش که نشان داد آگاهی دانشجویان نسبت به نقش پرستار در مقابله با بحران در دوران تحصیل افزایش یافته است، ولی توانایی آنها نسبت به سال اول تغییر معنی داری نداشته است. پیشنهاد می شود پرستاری در بلایا با تاکید بر آموزشهای عملی در سرفصل دروس دوره کارشناسی پرستاری گنجانده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، عملکرد، دانشجویان پرستاری، بحران، ایفای نقش

عنوان انگلیسی Nursing student abilities concerning their performance in nursing disaster
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Capability of the rescue team in all aspects can reduce mortality and morbidity rate. Nurses therefore should be well educated and fully trained to be able to perform efficiently in disaster as a main part of the rescue team. Objective: The current survey was done in 2005, aiming to determine nursing student’s abilities of performing in disaster. Method: This descriptive survey was done on 50 students chosen with proportional sampling method. The students were at first and last grade of B.S nursing course. Data were collected self reporting, using researchers made tools of demographics data, awareness determination and ability investigation forms. Data were analyzed using t-test and chi square methods. Results: Awareness of students of their role in 3 stages of disaster were different among the first and last year students (t=0.5, p< 0.0001) but self reported professional abilities were not statistically significant (t=2.84, p=0.68) Conclusion: The current survey shows that while the students' awareness has improved, their abilities have not significantly changed. The findings suggested that disaster nursing curriculum should be emphasizing practical aspects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه حشمتی نبوی | heshmati nabavi
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

طیبه پورغزنین |
دانشگاه علم پزشکی مشهد

زهرا موفقی |
مرکز توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات