این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۴-۲۸
عنوان فارسی
بررسی تفکر انتقادی کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تفکر انتقادی یکی از مؤلفه های تصمیم گیری بالینی و معیاری برای کارآیی بالینی افراد حرفه ای و دانشجویان پرستاری و عامل مهمی در ارتقای استقلال حرفه ی پرستاری به شمار می رود. با توجه به نامناسب بودن نتیجه مطالعات قبلی و با توجه به اهمیت توانایی تفکر انتقادی در پرستاری و تاثیر پذیرفتن این موضوع از فرهنگ افراد، مطالعات بیشتر در زمینه توانایی تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری مورد نیاز است. هدف: اندازه گیری مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان سال آخر پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1389 روش: در این مطالعه از ابزاری شامل دو قسمت استفاده شد: قسمت اول اطلاعات دموگرافیک دانشجویان، قسمت دوم ترجمه فارسی پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی فرم ب کالیفرنیا. پس از کسب اجازه نامه از مقام مسئول و توضیح ضرورت انجام تحقیق و ذکر مسائل اخلاقی، پرسشنامه ها در میان کلیه دانشجویان پرستاری سال آخر (ترم هفت و هشت) دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که مایل به پرکردن پرسشنامه بودند (35 نفر) توزیع و در حضور پژوهشگر تکمیل و جمع آوری گردید. داده های حاصل از انجام مطالعه با نرم افزار SPSS17 وآزمونهای آماری مجذور کای، اندازه گیری تکراری، تی مستقل، تی زوج وضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین مهارت های تفکر انتقادی در شرکت کنندگان 60/2 ± 49/10 و بیشترین نمره 15 و کمترین آن 5 بود. به این ترتیب همه شرکت کنندگان (100%) دارای توانایی تفکر انتقادی ضعیف بودند. نتیجه مقایسه مهارت های مختلف آزمون تفکر انتقادی، نشان-دهنده تفاوت معنی دار در مهارت های مختلف بود (001/0>P). بین معدل ترم های گذشته و نمره مهارت های تفکر انتقادی (02/0 = r) و سن دانشجویان و مهارت های تفکر انتقادی (06/0 = r) با ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی داری دیده نشد. بحث و نتیجه گیری: توانایی تفکر انتقادی در همه شرکت کنندگان در مطالعه ضعیف بود و هیچ کدام از افراد به سطح حداقل نمره تفکر انتقادی قوی نرسیدند. با توجه به اینکه در قرن بیست و یکم ناگزیر به تربیت دانشجویانی با مهارت بالای تفکر انتقادی هستیم، باید این موضوع در برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجوی پرستاری، تفکر انتقادی، کارورز
عنوان انگلیسی
Assessment of critical thinking skill among senior student nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Critical thinking skill is one of the components of clinical decision making and criteria for clinical competency of nursing professionals and students and also valuable factor to develop nursing professional autonomy. In attention to unsuitable results of prior researches and importance of critical thinking ability in nursing and effect of culture on it، further studies about critical thinking skill ability in nursing students are needed. Objective: This study was carried out to determine of critical thinking skills ability among senior nursing students in Sabzevar University of medical science. Method: This research is a descriptive study. 35 subjects were selected by simple sampling from senior nursing students (7th & 8th semester). Data were collected by questionnaire in two parts: demographic variables and B form California Critical Thinking Skills Test (CCTST). After approval ethical and explain necessity of survey، questionnaires distributed among Sabzevar University of medical science nursing students. The data were analyzed by SPSS17. Results: Average of critical thinking skills score was 10. 49±2. 60 with maximum 15 and minimum 5. Also، all participants (100%) had poor critical thinking skills. There were significant differences between variant domains of critical thinking skills (p< 0.001). There were no significant statistical relationship among prior semesters average scores and critical thinking skills scores (r=0.02) and students age and critical thinking skills scores(r= 0.06). Conclusion: Critical thinking ability in all participants was weak and no one achieve to minimum critical thinking score. Hence we must train students with high critical thinking skills ability in twentieth century and this topic must be put in colleges’ curriculum
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم کریمی نقدر | karimi نقدر
فاطمه رهنما رهسپار | rahnama rahsepar
مهدی گل افروز |
محدثه محسن پور |
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات