این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۵
عنوان فارسی
بررسی نگرش دانشجویان علوم پزشکی کرمان نسبت به بیماری های روانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه علی رغم پیشرفت های علمی در حوزه شناخت و درمان بیماری های روانی هنوز هم ارایه خدمات روانپزشکی و روانشناختی به جامعه به دلیل نگرش های منفی و کلیشه ای گاهی با اشکال مواجه می گردد. همگام با پیشرفت روانشناسی اجتماعی از اواخر دهه پنجاه بررسی نگرش افراد نسبت به بیماری های روانی از اهمیت روزافزونی برخوردار گردیده است. به گو نه ای که تغییر نگرش را جزء اهداف اصلی و عمده خود قرار می دهد. هدف: این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان علوم پز شکی کرمان نسبت به بیماری های روانی در سال 1388 انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی است. نمونه مورد مطالعه 3400 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه علوم پز شکی کرمان بودند. که به روش سر شماری در مطالعه وارد شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به بیماری های روا نی استفاده شد. ابزار متشکل از دو بخش بود بخش اول ویژگی های فردی و بخش دوم عبارات سنجش نگرش دانشجویان علوم پزشکی در مورد بیماری های روانی بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عامل سوالات ارزیابی شد. از تستهایT و ANOVA استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که اکثر افراد مورد بررسی نگرش مثبت و واقع بینانه ای نسبت به بیماران روانی داشتند. در تعیین رابطه بین نگرش افراد مورد بررسی با عوامل دموگرافیکی سن و جنس و وضعیت تاهل و رشته تحصیلی افراد مورد پژوهش تفاوت معنی داری دیده شد. آقایان و متاهلین نسبت به افراد مونث و مجردها نگرش وا قع-بینانه تری داشتند و دانشجویانی که بخش روا ن پزشکی را گذرانده بودند نگرش بهتری نسبت به آنهایی که بطور عینی با بیماران روانی سرو کار نداشتند دیده شد. از طرفی گروه-های پز شکی و پرستاری نگرش مثبت تری نسبت به سایر رشته ها داشتند(001/0>p). همچنین بین سن و نمره نگرش همبستگی و ارتباط معکوسی دیده شد29/0=r. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های تحقیق و با توجه به نمره نگرش کلیه رشته های علوم پزشکی گروه های پزشکی و پرستاری که بطور عینی با بیماران روانی سر و کار داشتند نگرش مثبت و واقع بینانه تری داشتند(001/0 >p ). از آنجایی که پزشکان و روانپزشکان و بطور کلی دانشجویان وابسته به رشته پزشکی نقش مهمی در مرا کز سلامت روانی ایفا می کنند و نگرش آنها نسبت به این افراد احتمالاً نگرش افراد جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش، بیماری روانی، دانشجویان علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Attitude of Kerman medical sciences students on mental diseases
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nowadays، in spite of the scientific advances in diagnosis and treatment of mental diseases، provision of psychological and psychiatric services to public often are encountering to some difficulties because negative and stereotypic approaches. Hence، determination of attitude on mental disorders is very important and modifying the attitudes is one of the main aims in this domain. Objective: This study was performed to determination of the attitude of Kerman medical sciences students about mental diseases in 2009. Method: In this cross–sectional descriptive study، 3400 students in Kerman university of medical sciences were participated through census route. For data collecting، questionnaire of evaluating the attitude toward mental diseases was used. This questionnaire consists of two parts: demographic variables and questions about attitude on mental diseases. For evaluating the reliability of questions، alpha -Chronbach was calculated and high coefficient was obtained (0/691). Data analysis was done by using the factor analysis method of questions in which all questions in one factor (by considering the indexes of kmo. bartlett) were added. The Data were analyzed by ANOVA and T-tests. Results: The results showed that most students had a positive and realistic attitude toward the mental patients. there was a significant difference between the attitude with the demographic variables such as age، sex، marital status and academic discipline. On the other hand، medicine and nursing groups had the more positive attitude other than majors (p< 0/001). Also، there was negative relationship between age and attitude (p< 0/29). Conclusion: Based on the findings of this study and by considering the attitude score of all medical sciences students، especially medicine and nursing groups who are often dealing with mental patients. Hence، medical students are playing an important role in mental health centers and their attitude toward these people will affect the attitude of people in the society، therefore learning the clinical courses in all majors relevant to the medical sciences not only plays an important role in the students but also in the society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude, Mental Diseases, Medical Sciences Students
نویسندگان مقاله
صدیقه مهرابیان |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
محمدرضا بهرام پور | mohammad reza
نوذز نخعی | نوذز
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات