این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی بر آگاهی کارکنان پرستاری و اعضای تیم احیای قلبی ریوی یکی از بیمارستان های استان کرمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تقریبا نیمی از موارد مرگ و میر ناشی از ایست قلبی در بیمارستان اتفاق می افتد که پرستاران اولین خط در پذیرش مسئولیت هستند. توانایی انجام احیاء مستلزم کسب دانش نظری و عملکرد حرکتی در زمینه احیای قلبی - ریوی است. پژوهش ها نشان داده که پرستاران نه تنها در بعد عملکرد بلکه در بعد آگاهی نیز توانایی کافی در زمینه احیاء قلبی ریوی ندارند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش احیای قلبی – ریوی بر آگاهی کارکنان پرستاری بخش اورژانس و اعضای تیم احیای یکی از بیمارستان های استان کرمان در مورد آن در سال 1387 انجام شده است. روش: برای سنجش اگاهی در مورد احیای قلبی - ریوی، در این مطالعه نیمه تجربی، پرسشنامه پژوهشگرساخته ای با 15 سؤال طراحی گردید روایی محتوا و پایایی آن بررسی و تایید شد، سپس سه بار به فاصله یک هفته بین گروه هدف (پرستاران بخش اورژانس و اعضای تیم احیاء) توزیع شد. بعد از آزمون اولیه هیچ اقدامی انجام نشد. بعد از آزمون دوم (پیش آزمون) کتابچه های کوچک و پمفلت های آموزشی براساس پروتکل جدید احیاء برای هر بخش از موضوع تهیه و 8 روز پس از ارائه کتابچه ها آزمون مجدد به عمل آمد و داده ها با نرم افزار SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: اختلاف معنی دار در میزان اگاهی و دانش پرستاران قبل و بعد از آموزش دیده شد (001/0>P). میانگین نمرات آگاهی در پرستاران بخش های ویژه نسبت به پرستاران بخش اورژانس، قبل و بعد از آموزش بالاتر بود (001/0>P). بحث و نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد، آموزش هرچند کم هزینه و مختصر، تاثیر مثبتی بر ارتقاء آگاهی پرستاران دارد. این مطالعه بر نقش آموزش به منظور افزایش دانش پرستاران برای ارتقای صلاحیت و امداد رسانی مطمئن در احیای قلبی ریوی تاکید دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آگاهی، تیم احیای قلبی ریوی، پرستار

عنوان انگلیسی The effect of education of cardiopulmonary resuscitation (C.P.R) on knowledge of nursing staff and C.P.R team members in a hospital in Kerman province
چکیده انگلیسی مقاله Approximately half of the cardiac arrest mortality occurred in hospitals and nurses are one of the key persons in acceptance duty. For proper performing resuscitation nurses have to have theoretical knowledge and practical skill. Literature review shows knowledge as well as skill deficiency among nurses in this topic. To investigate the effect of CPR education by booklets and brushers on knowledge of Emergency staffs and members of CPR team in one Kerman province hospital at2008. In this quasi-experimental study، to assess CPR knowledge a questionnaire consists of 15 items was used. After confirming the validity and reliability، it was distributed among participants (CPR team and emergency ward staffs). After pretest، booklets and brushers (according to the new protocol of CPR for each part of subject) were distributed among participants. Post test was done after 8 days and data were analyzed by SPSS17. According to the results، after education، knowledge scores of staff about CPR was significantly more than that of before education (P< 0.001). Mean of knowledge scores of ICU and CCU nurses in both pre test and post test were higher than that of others (P< 0.001). It can be concluded that education، even if it would be inexpensive and brief، has positive effect on improvement of nurses’ knowledge. This study highlights the role of education in development of competency and confident of nurses in the topic of CPR
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محدثه محسن پور |
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

زهرا ایمانی |


مهدی عبدالکریمی |



نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات