این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۷
عنوان فارسی
بررسی نظرات دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به آنان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توسعه آموزش پرستاری نگرانی های فزاینده ای در مورد حفظ کیفیت خدمات را به همراه داشته است. دانشکده های پرستاری هم اکنون با فشارهای روزافزونی در مورد بهبود کارآیی و کارآمدی از طریق راهبردهای کیفیت مبتنی بر شواهد روبرو هستند. سنجش انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات ارائه شده بطور گسترده ای به عنوان یک قدم اساسی در تنظیم هر کدام از برنامه های بهبود کیفیت در آموزش پرستاری مورد استفاده قرار می گیرد. هدف: هدف این مطالعه، تعیین نظرات دانشجویان پرستاری در مورد کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش: در این مطالعه توصیفی-مقطعی 500 دانشجو در چهار دانشکده پرستاری (بم، جیرفت، زرند و کرمان) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. . داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت خدمات جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 12 و با استفاده از آماره های توصیفی و تحلیلی (آزمون تی و آنالیز واریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج: یافته ها حاکی از آن بود که بعد اطمینان کیفیت خدمات بهترین و بعد پاسخگویی بدترین نمره را کسب کرده بودند. تفاوت آماری معنی داری بین ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات وجود داشت(P< 0. 05). نمره کیفیت خدمات در دانشکده ی پرستاری کرمان نسبت به سایر دانشکده ها بالاتر بود(p< 0. 000). بحث و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بیانگر این می باشد که در ابعاد کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده، خصوصاً در دانشکده های اقماری محدودیت هایی وجود دارد که توجه به بازخورد کسب شده از طرف دانشجویان و بررسی انتظارات آن ها از کیفیت خدمات آموزشی می تواند اطلاعات با ارزشی در اختیار برنامه ریزان جهت ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی قرار دهد
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیدگاه دانشجویان، کیفیت خدمت، دانشجوی پرستاری
عنوان انگلیسی
The survey of Kerman University nursing students' viewpoints about educational services quality provided for them
چکیده انگلیسی مقاله
The progress in nursing education requires maintaining the quality of services. Nursing faculties have to improve themselves using evidence-based quality strategies. Evaluation of educational services quality by nursing students is widely used in formulating quality improvement of nursing education. The aim of this study was to determine the nursing students' viewpoint about educational services’ quality in Kerman University of medical sciences.. In this cross sectional descriptive study a stratified random sampling consist of 500 students from four nursing faculties (Bam، Zarand ، Jiroft and Kerman) were selected. The data were collected using SERVQUAL questionnaire. The data were analyzed by SPSS version 12 software using descriptive and analytical (t test and ANOVA) statistics. Significant level was set as 0.05. According to the results، the reliability dimension of service quality had the highest score and responsiveness dimension had the lower score. There was a significant difference among five dimensions of Service quality (p< 0.05). Service quality score in Kerman nursing school (razi) is higher than others (p< 0.000). According to the finding، there are opportunities for quality improvement in these faculties. Nursing managers should not neglect the importance of investing in educational services، especially when they intend to improve the quality of their services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
students&apos, viewpoints, services quality, nursing student
نویسندگان مقاله
سکینه میری |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
مهری نیکبان |
مصطفی جوادی |
عباس عباس زاده |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
فریبا برهانی |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-22&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات