این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۴
عنوان فارسی
بررسی تاثیر لمس درمانی بر کاهش اضطراب قبل از امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اضطراب حالتی مبهم و ناراحت کننده است که دانش آموزان و دانشجویان عموماً قبل از امتحان به درجاتی آنرا تجربه می کنند. کاهش این اضطراب به روشی بی خطر مانند روش های طب تکمیلی می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان گردد. هدف: این مطالعه یک گروهه نیمه تجربی با هدف بررسی تاثیر لمس درمانی بر اضطراب قبل از امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1385 انجام گرفته است. روش: جهت تعیین حجم نمونه، نخست مطالعه مقدماتی انجام شد و تعداد نمونه ها 37 نفر برآورد شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد اضطراب بک استفاده شد. نخست به اضطراب دانشجویان در شب قبل از امتحان نمره داده شد و سپس بلافاصله لمس درمانی انجام و مجدداً بلافاصله با همان پرسشنامه به اضطراب آنها نمره داده شد. جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS وروشهای آنالیز واریانس یک طرفه وt زوج استفاده شد. یافته ها: خصوصیات جمعیت شناختی دانشجویان مانند سن، نوع درس امتحانی، دانش قبلی از لمس درمانی، استفاده قبلی از لمس درمانی و قبول داشتن لمس درمانی به عنوان درمان، با کاهش اضطراب بعد از لمس درمانی هیچ گونه ارتباط معنی داری نداشت. بعد از مداخله 7/29 % آزمودنیها احساس بی وزنی و 3/24% احساس آرامش را بیان کردند. تفاوت بین میانگین اضطراب قبل و بعد از لمس درمانی معنی دار بود (p< 0. 001) نتیجه گیری: با توجه به معنی دار شدن تفاوت بین میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از لمس درمانی، احتمالا تفاوت به دلیل انجام مداخله بوده است. بنابراین می توان لمس درمانی را بر کاهش اضطراب دانشجویان قبل از امتحان موثر دانست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب امتحان، لمس درمانی، امتحان، طب مکمل، دانشجو
عنوان انگلیسی
The effect of Therapeutic Touch on pre exam anxiety in Kerman University of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله
Anxiety is vague and excruciating distress which is usually experienced in some extent by students before taking exams. Reduction of this status by use of safe methods such as complementary medicine can lead to intensification of self confidence and improvement of learner’s educational function. Objectives: This single group clinical trial study was done on students of Kerman Medical University to determine the effect of therapeutic touch on the anxiety level of them before taking test. First، to assertion the sample size a pilot study was done and the sample size determines to be 37 participants. In the data collection phase، the standard Beck Scale Anxiety questionnaire was used. On the beginning، learner’s anxiety level was assessed at the night before the testing session. Then after doing the therapeutic touch، by use of the same questionnaire their anxiety level was scored. The scores gained by questionnaire before and after the therapeutic touch were average and this data were analyzed by، One Way ANOVA، and pair T-test. Demographic information such as age، type of course، pre-knowledge of therapeutic touch ، prior usage of therapeutic touch ، and acceptance of therapeutic touch as a method had no significant relationship with anxiety reduction after the intervention. After intervention 29.7% students feel weightless and 24.3% of them feel relax. But meanwhile، there was a significant difference between the intervention and average anxiety level (p value< 0.001). In attention to significant relationship between average anxiety numbers before and after the intervention، probably therapeutic touch can be reducing anxiety level of participants.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نیلوفر ظفرنیا |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
عباس عباس زاده |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
فریبا برهانی |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
سکینه میری |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
لاله سلیمانی زاده |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات