این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۹۰-۳۰۳
عنوان فارسی
تبیین نیازهای آموزشی سلامت جنسی زوجین در شرف ازدواج: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از نیازهای اساسی زوجین جوان داشتن آگاهی در زمینه سلامت جنسی است که در ارتقا سلامت فردی و تحکیم بنیان خانواده تاثیر بسزایی دارد. اما هنوز برنامه جامعی برای آموزش سلامت جنسی در سیستم ارائه خدمات سلامت وجود ندارد. هدف از این مطالعه تبیین نیازهای آموزشی سلامت جنسی زوجین در شرف ازدواج بود. روش کار: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام گردید. نمونه گیری به روش هدفمند با 38 مشارکت کننده به صورت مصاحبه عمیق فردی ، یک بحث گروهی متمرکز و 9مصاحبه با مطلعین کلیدی انجام شد. تمام مصاحبه ها ضبط و تایپ گردید. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای قرار دادی و نرم افزار MAXqda2010 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : استخراج کدهای مطالعه منجر به پدیدار شدن نیازهای زوجین در شرف ازدواج در چهار طبقه اصلی:1) زیستی - روانشناختی ،2) اجتماعی - اخلاقی ، 3) دینی - اخلاقی و4) تربیتی – فرهنگی شد. هر طبقه اصلی نیز مشتمل بر چند طبقه فرعی بود که با جملاتی از مشارکت کنند گان در پژوهش، توضیح داده شد. نتیجهگیری : نتایج این پژوهش نشان داد که زو جین در شرف ازدواج نیازمند در یافت آگاهی و مهارت های ویژه در ابعاد زیستی - روانشناختی، اجتماعی - اخلاقی، دینی - اخلاقی و تربیتی – فرهنگی می باشند که در برنامه های کنونی آموزشهای پیش از ازدواج بسیاری از این نیازها تامین نمی گردد. لذا ارایه نتایج این مطالعه به مسئولین حوزه سلامت جهت اجرای برنامه های آموزشی مبتنی بر نیاز می تواند اثربخشی آموزشهای پیش از ازدواج را افزایش دهد
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت جنسی ، مطالعه کیفی، ارزیابی نیاز
عنوان انگلیسی
Explaining sexual health education needs of pre-marriage couples: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Knowledge about sexual health is one of the basic needs of young couples. Knowledge of sexual health is effective on the individual's health and family stability. However, a comprehensive sexual health education program does not exist in the health care system. The present study aimed to explore the sexual health education needs of engaged couples. Method: This qualitative study was conducted using conventional content analysis. Subjects were selected through purposive sampling. Data were collected through in-depth individual interviews and 1 focus group discussion, with 38 individuals and 9 interviews with the key informants. All interviews were recorded and transcribed. The data were analyzed using content analysis method and the MAXQDA software. Results: Through extraction of main codes, the couples’ needs were classified in 4 main categories of bio-psychological, social-moral, religious-moral, and educational-cultural. The main categories also included several subcategories that were explained with the statements of participants. Conclusion: The results of this study showed that engaged couples require particular knowledge and skills in bio-psychological, social-moral, religious-moral, and educational-cultural dimensions that are ignored in the current premarital educational programs. Therefore, presentation of this study results to health authorities for the implementation of need-based educational programs can increase the effectiveness of premarital education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sexual health, Qualitative study, Needs assessment
نویسندگان مقاله
زهرا بستانی خالصی | zahra bostani khalesi
معصومه سیمبر | masoumeh simbar
سیدعلی آذین | seyed ali azin
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-599-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات