این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳۵۱-۳۶۲

عنوان فارسی ارتباطات حرفه‌ای (پرستار، بیمار، پزشک) در بخش مراقبت ویژه قلب: تحلیل محتوا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افزایش تعداد بیماران، شرایط بحرانی و نیاز آن‌ها به انجام مراقبت‌های پرستاری تهاجمی در بخش‌های مراقبت ویژه قلب، ارزیابی ارتباطات حرفه‌ای پویا و پیچیده را ضروری می‌نماید. هدف از انجام این مطالعه، تبیین ارتباطات حرفه‌ای (پرستار، بیمار، پزشک) در بخش مراقبت ویژه قلب بود. روش‌: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان مشتمل بر 23 نفر از پرستاران، پزشکان، بیماران و بستگان آن‌ها در بخش مراقبت ویژه قلب بیمارستان فاطمیه سمنان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل یافته‌ها، درون‌مایه‌ اصلی «ضرورت اعتمادسازی در ارتباطات حرفه‌ای» و هشت درون‌مایه فرعی «مسؤولیت‌پذیری پرستار، عملکرد حمایتی سرپرستار، برخورد حرفه‌ای سوپروایزر، مدیریت اثربخش، تعامل با پزشک، همکاری با پاراکلینیک، خدمات و نگهبان، اعتماد بیمار و مواجهه با نگرانی‌های بستگان بیمار» استخراج گردید. نتیجه‎گیری: برقراری ارتباطات حرفه‌ای مبتنی بر اعتمادسازی جهت ارایه مراقبت‌های پرستاری در بخش مراقبت ویژه قلب ضروری می‌باشد. از آن‌جا که کسب اعتماد بیماران و اعضای خانواده آن‌ها منوط به اعتماد پرستاران به یکدیگر و اعتماد متقابل پرستاران و پزشکان می‌باشد، ضروری است که ارتباطات حرفه‌ای در بین کادر درمانی در بیمارستان‌ها، بیش از پیش مورد تأکید و حمایت واقع گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباطات حرفه‌ای، مراقبت ویژه قلب، تحلیل محتوا

عنوان انگلیسی Professional communication among nurses, patients, and physicians in intensive cardiac care units: A content analysis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Introduction: Due to the increasing number of patients, critical situations, and the need for invasive critical care in intensive cardiac care units (ICCU), dynamic and complex professional communication assessment has become necessary. The aim of this study was to explore professional communication (nurse, patient, and physician) in the ICCU. Method: This study was performed with a qualitative approach and using conventional content analysis. The participants included 23 nurses, physicians, and patients and their relatives in the ICCU in Fatemieh Hospital, Semnan, Iran. The study subjects were selected through purposive sampling. Data were collected through semi-structured interviews. Results: Through data analysis, 8 themes were extracted. These themes consisted of "nurses’ sense of responsibility", "head nurses’ supportive acts", "supervisors’ professional relationship", "effective management", "interaction with physician", "cooperation with paraclinic, services providers, and guard", "patients’ trust", and "dealing with the concerns of patients’ relatives". The main theme extracted was "necessity of creating trust in professional communication". Conclusion: Establishing a professional communication based on trust is essential in providing nursing care in the ICCU. Since gaining patients’ and their family members’ trust depends on mutual trust among nurses and, nurses and physicians, it is essential that professional communication among the medical staff of hospitals be emphasized and supported.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیر نوبهار | monir nobahar



نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-75-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات