این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۶۶-۱۷۷
عنوان فارسی
چالش های فعالیت های روانشناسی و مشاوره در مدارس: پژوهش کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فعالیتهای روانشناسی و مشاوره مدرسه مجموعه خدماتی مبتنی بر نیازهای دانش آموزان فراهم می سازد و با مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان در بافت مدرسه و از دیدگاه روانشناختی سروکار دارد. با این حال شواهد حاکی از آن است چالشهای متعددی کیفیت، عملکرد و اثربخشی این فعالیت ها را دامن زده است. لذا، این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای فعالیتهای روانشناسی و مشاوره در مدارس اجرا شده است. روش شناسی: داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شده است. نمونه گیری از جامعه آماری مدیران، مشاوران، معلمان و دانش آموزان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 91 – 92، از نوع هدفمند بوده که در پژوهش های کیفی کاربرد بیشتری دارد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل چارچوبی استفاده گردید که براین اساس، یک چارچوب موضوعی تنظیم و موضوعات کلیدی شناسایی گردید. یافته ها: 48 مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گردید. 3 موضوع اصلی و 30 زیر موضوع در تبیین چالشهای فعالیت های روانشناسی و مشاوره شناسایی شد که موضوعات اصلی شامل چالش های فردی، محیطی و سازمانی بودند. نتیجه گیری: عوامل متعددی بر کیفیت فعالیتهای مشاوره مدارس تأثیر می گذارد که به صورت متقابل علت و معلول یکدیگرند، بنابراین، هر گونه تلاش به منظور بهبود کیفیت فعالیت های مشاوره ی مدارس، نیازمند اقدامات سیستماتیک و هماهنگ با شناخت عمیق موانع و چالشها است که در این پژوهش، چالشهای فعالیتهای مشاوره مدرسه در سه حیطه فردی، محیطی و سازمانی شناسایی و طبقه بندی شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Challenges of psychology and counseling activities in schools: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Psychology and counseling activities in schools provide services based on the needs of students and solve the educational problems of students in the school context and through the psychological perspectives. However, evidence suggests that numerous challenges exist in terms of the quality, performance, and effectiveness of these activities. Therefore, the present study was conducted with the aim to identify the challenges to the psychology and counseling activities in schools. Method: Data were collected through semi-structured interviews. The research population included principles, counselors, teachers, and students of West Azarbaijan, Iran, during the educational year of 2012-2013. The study subjects were selected using purposive sampling (which is mainly used in qualitative studies). Data were analyzed using framework analysis. Accordingly, a thematic framework was developed and the main themes were identified. Results: Semi-structured interviews were conducted with 48 participants. The results showed that 3 main themes and 30 subcategories were identified to explain the challenges of psychology and counseling activities. The main themes included personal, environmental, and organizational challenges. Conclusion: Numerous factors affect the quality of school counseling activities that have a cause and effect relationship. Therefore, any attempt to improve the quality of school counseling activities requires a systematic and coordinated effort with a deep understanding of the barriers and challenges. In this study, challenges in school counseling activities were identified and classified in 3 areas of personal, environmental, and organizational factors..
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لقمان ابراهیمی | loghman ebrahimi
دانشگاه زنجان گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
کیومرث فرحبخش | kiiumars farahbakhsh
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
معصومه اسمعیلی | maasumeh esmaaili
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
حسین سلیمی بجستانی | hossien salimi bejestani
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-433-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات