این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۰۶-۲۱۷
عنوان فارسی
یادآور و یادآورنویسی در تحقیقات کیفی: مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : یادآورنویسی، ثبت یادآورهای فکورانه در مورد آنچیزی است که محقق از داده ها می آموزد. فقدان یا کم توجهی به یادآورنویسی یک کمبود عمده مطالعات کیفی به شمار می رود و از آنجا که غفلت در یادآور نویسی، در نتیجه نهایی پروژه تحقیقی تأثیر منفی خواهد گذاشت، این مطالعه باهدف بررسی ابعاد مختلف یادآورنویسی، در حوزه پژوهش کیفی انجام شده است. روش: مطالعه حاضر به شیوه مروری و با کلید واژه Memo و Memoing و "qualitative research " از طریق جستجوی پایگاه های اطلاعاتی و مرور کتب مربوط به روش تحقیق کیفی قابل دسترس انجام شد. حاصل این جستجو 41 مقاله و کتاب در محدوده سالهای1978 تا 2013 بود. یافته ها: پژوهش کیفی یک سفر تکاملی است. پژوهشگر باید انتظار شکل گیری ایده های متفاوت و تغییر در جهت های عملکردی را داشته باشد. این تفاوتها از طریق یادآور نویسی قابل تشخیص و اثرگذاری هستند. یادآورنویسی فرآیندی است که وقایع و افکار و تغییرات آنها را با رعایت ترتیب زمانی و با توجه به دلایل و شرایط، بدون سبک نوشتاری خاص، ثبت می کند. یادآورنویسی نوعی باز اندیشی است و برای انعکاس و شرح معانی منسوب به کدهای مربوط به شرکت کنندگان و پژوهشگر؛ برای روشن شدن، مرتب نمودن و گسترش ایده ها و برای ثبت نقل قول ها یا عبارات مهم، برای شناسایی روابط بین کدها و فرضیه های مربوط به یک موضوع نوشته می شوند. یادآورها به انواع یادآورهای کد، نظری و عملی تقسیم می شوند نتیجه گیری : یادآور نویسی یک ابزار موثر است که میتواند به منظور غنی شدن تجربه پژوهشی، در همه روش های کیفی مورد استفاده قرار گیرد. پژوهشگران مطالعات کیفی با داشتن دید جامع پیرامون یادآورنویسی میتوانند به داده ها و جهانی که داده ها از بستر آن تولید شده است صادق بمانند و روایی و پایایی پژوهش خود را ارتقا دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادآور، یادآورنویسی، تحقیق کیفی
عنوان انگلیسی
Memo and memoing in qualitative research: a narrative review
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Memoing is a logical recording of that which the researcher learns from the data. Lack of memoing in qualitative researches is a major problem which has a negative effect on the final outcome of a project. Therefore, this research was conducted with the purpose of evaluating different aspects of memoing in qualitative research. Method: This was a narrative review study performed through searching the keywords of "memo", "memoing", and "qualitative research" in databases and available printed materials related to qualitative research. Therefore, 42 books and articles published between 1978 and 2013 were reviewed. Results: A qualitative research is a developmental journey. The researcher should expect the formation of different ideas and changes in performance. These differences can be detected and affected through memoing. Memoing is a process in which events, thoughts, and their changes are recorded in chronological order according to reasons and circumstances without a specific writing style. Memoing is a kind of reflection written to consider and explain the meanings ascribed to codes related to the participants and researchers, to clarify, arrange, and develop ideas, to record important quotations or statements, and to identify relationships between codes and hypotheses related to a topic. Memos are divided into code, theoretical, and operational memos. Conclusion: Memoing is an effective tool for a rich research experience in all qualitative research methods. Qualitative researchers, through a comprehensive view of memoing, can stay true to the data and data context and increase the validity and reliability of their research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Memo, Memoing, Qualitative research
نویسندگان مقاله
نغمه رزاقی | naghmeh razaghi
razaghin@mums.ac.ir
محبوبه عبدالرحیمی | mahboobeh abdolrahimi
mahbobehabdolrahimi@gmail.com
مهوش صلصالی | mahvash salsali
m_salsali@hotmail.com
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-388-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات