این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۲-۳۴

عنوان فارسی تجربه دانشجویان پرستاری از کسب سواد اطلاعاتی اینترنتی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: سواد اطلاعاتی یکی از مشخصه های بارز جامعه اطلاعاتی است. در حال حاضر, دانشجویان در دریایی از اطلاعات اینترنتی غوطه ورند اما نمی دانند در چه نقطه ای باید به هدف خود دسترسی پیدا کنند. سواد اطلاعاتی به آنها کمک می کند که اطلاعات مناسب و نامناسب را در اینترنت از یکدیگر تشخیص دهند. سواد اطلاعاتی مقوله ایست که مستقیماً با انسان سروکار دارد و هنگامی که انسان, پیچیدگی های او و خلاقیتش مطرح است, روشهای ارزیابی از کمی به کیفی متمایل می شوند. هدف از این پژوهش کیفی بررسی تجربه دانشجویان پرستاری از کسب سواد اطلاعاتی اینترنتی می باشد. روش کار: این پژوهش کیفی از نوع آنالیز محتوا است که در آن با روش نمونه گیری هدفمند 14 نفر از دانشجویان پرستاری انتخاب شدند. با دانشجویان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. گردآوری داده ها تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای موضوعی انجام گرفت. یافته ها: در این پژوهش 5 درونمایه اصلی شامل "آموزش و پژوهش" ، "موانع جستجوی اطلاعات اینترنتی" ، "روشهای یادگیری، "علاقمندی" و" خود ارزیابی انعکاسی" از تجزیه و تحلیل داده ها به دست آمد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان دهنده پیشرفت سواد اطلاعاتی اینترنتی دانشجویان در طول مدت تحصیل آنها در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. با توجه به نقش مهمی که اینترنت در امر دستیابی به اطلاعات روزآمد و ارتباط موثر میان دانشمندان و محققان حوزه های مختلف علوم ایفا می کند, شناخت میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان و نیز شناخت تجربه چگونگی استفاده آنها از اینترنت می تواند زمینه ای را برای مطالعات کمی و کیفی دیگر دراین باره فراهم کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Experiences of nursing students in terms of internet information literacy training: a qualitative research
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Information literacy is one of the prominent features of an information society. Presently, students are immersed in a sea of online information, but do not know at what point they should reach their goal. Information literacy helps them differentiate between appropriate and inappropriate information. Information literacy is directly connected to humanity. With regard to human complexities and creativity, quantitative evalution methods are replaced by qualitative methods. The purpose of this study was to examine the experiences of nursing students in terms of internet information literacy training. Method: This qualitative, content analysis study was performed on 14 graduate nursing students. The study subjects were selected using purposive sampling method. Semi-structured interviews were conducted and data collection was continued until data saturation. Thematic content analysis was performed to analyze data. Results: As a result of data analysis, 5 main themes ("Education and Research", "Barriers to Internet Information Search", "Learning Methods", "Intrest", and "Reflective Self-assessment") and 15 subcategories were identified. Conclusion: The results indicate the progress of online information literacy among the graduate students during their education. Given the important role of the internet in obtaining access to updated information and effective communication among scientists and researchers in various fields of science, exploring students’ information literacy level and their internet use pattern can provide the context for further quantitative and quantitative research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیده علیرمضانی | hamideh aliramezany
kerman haftbagh avenue pardis of kerman medical university library of nursing and midwiferry faculty
کرمان ابتدای جاده هفت باغ پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فریبا برهانی | fariba borhani
kerman haftbagh avenue pardis of kerman medical university nursing and midwiferry faculty
کرمان ابتدای جاده هفت باغ پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مریم اخوتی | maryam okhovatti
kerman haftbagh avenue pardis of kerman medical university library and information science faculty
کرمان ابتدای جاده هفت باغ پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-461-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات