این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۰۵-۳۱۶

عنوان فارسی موانع حمایت از والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی : یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی در معرض پیچیدگی‌های مراقبتی کودک خود قرار داشته و جهت کاهش مشکلات مراقبتی نیاز به حمایت دارند، اما تأمین نیازهای مراقبتی آنان همیشه به حد کافی و متناسب با نیازشان صورت نمی‌گیرد. بنابراین مطالعه حاضر به منظور کشف موانع حمایت از والدین این کودکان انجام شد. روش‌: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا در سال 91-1390 صورت گرفت. مشارکت کنندگان بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت. بدین ترتیب 31 نفر متشکل از والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی مراجعه کننده به مراکز توان‌بخشی شهر تهران و کارشناسان در این پژوهش شرکت کردند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با هر یک از مشارکت کنندگان و مستندات جمع‌آوری شد و به روش استقرایی (Induction method) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌ها سه طبقه اصلی متشکل از موانع سازمانی (کمبود هماهنگی و ارتباطات سازمانی و کمبود قوانین حمایتی با پشتوانه اجرایی)، موانع حرفه‌ای (ضعف در کار تیمی و کمبود صلاحیت حرفه‌ای کارکنان) و موانع خانوادگی را آشکار نمود. نتیجه‎گیری: تصمیم ‌گیرندگان و مدیران خدمات سلامتی با درک نیازهای والدین، تکمیل قوانین حمایت از والدین، برقراری هماهنگی میان سازمان‌های حمایتی و برنامه‌ریزی جهت مراقبت جامع همراه با بسته‌های خدمات حمایتی، می‌توانند به رفع مشکلات والدین حین مراقبت از کودک مبتلا به فلج مغزی کمک نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله والدین، کودکان فلج مغزی، موانع، حمایت، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Barriers to Support for Parents of Children with Cerebral Palsy: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Parents who have children with cerebral palsy are exposed to the complicated care procedures of the afflicted child. Thus, they need support in order to decrease problems in this respect. However, their needs are not sufficiently met. Therefore, this study was conducted to explore barriers to support for parents of children with cerebral palsy. Method: This qualitative study was conducted in 2011-2012 using content analysis. Purposeful sampling was used to select the participants and continued until data saturation was reached. As a result, 31 participants from among parents of children with cerebral palsy referred to the rehabilitation centers in Tehran, Iran, and experts were selected. The data were collected by in-depth semi-structured interviews and from collected documents, and were analyzed by induction method. Results: Data analysis results revealed three main categories of organizational barriers (poor institutional coordination and communication, and lack of supportive laws with administrative support), professional barriers (poor teamwork, and lack of professional competency), and family barriers. Conclusion: Through understanding parents' needs and complementing supportive laws for parents with afflicted children, coordination among supportive organizations, and planning for comprehensive care along with supportive services packages, policy makers and health services managers can help eliminate parents' problems with regard to caring for their children with cerebral palsy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسرین علایی | nasrin alaee
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فرحناز محمدی شاهبلاغی | farahnaz mohammadi shahboulaghi
university of social welfare and rehabilitation sciences
تهران اوین بلوار دانشجو خ کودکیار - دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی -گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمید رضا خانکه | hamidreza khankeh
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیما محمد خان کرمانشاهی | sima mohammad khan kermanshahi
tarbiat modares university

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-449-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات