این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۲۰۲-۲۱۵
عنوان فارسی
دستاوردهای یادگیری مورد انتظار از دانش آموختگان کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر کارفرمایان: یک پژوهش کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دستاوردهای یادگیری مفهوم جدیدی در نظام های آموزش عالی است که به عنوان شایستگی هایی که انتظار می رود دانشجویان یا دانش آموختگان در پایان دوره آموزشی کسب کرده باشند، تعریف می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین و تعریف دستاوردهای یادگیری برای دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر کارفرمایان بود. روش: پژوهش حاضر با روش کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان 15 نفر از کارفرمایان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و از 10 آزمایشگاه خصوصی و بیمارستانی انتخاب شدند. با روش مصاحبه اطلاعات و داده ها ضبط یا به طور دستنویس ثبت شدند. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها 4 درون مایه کلی و 11 طبقه نشان داد. دستاوردهای یادگیری دانش آموختگان کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی عبارت بودند از : مهارتها (پیش از آزمایش، فرایند آزمایش و پس آزمایش)، نگرش (اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری، علاقه و انگیزه کاری)، ارتباطات (ارتباط با بیماران، ارتباط با همکاران و ارتباط با بخشهای مختلف بیمارستانی)، آموزش و یادگیری مداوم (آموزش به زیر دستان و تلاش و انگیزه برای یادگیری مطالب جدید). نتیجه گیری: توجه به دستاوردهای یادگیری که کارفرمایان انتظار دارند توصیه می گردد. این دستاوردها به موفقیت در بازار کار و محیط تخصصی آزمایشگاهی گره خورده است. ارتباط بیشتر دانشگاه و محیط های کاری از جمله آزمایشگاه ها و مراکز بیمارستانی توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Anticipated Learning Outcome of Clinical Laboratory Sciences Graduates from the Point of View of Employers: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Learning outcomes, as a new concept in higher education, are defined as the abilities that students are expected to have gained at the end of the training course. The purpose of this study is to determine and define the learning outcomes for graduates of clinical laboratory sciences from the perspective of employers. Method: This study was a qualitative study. The participants were 15 employers selected from 10 private laboratories and hospitals using purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews, and were recorded or handwritten. The data were analyzed using qualitative content analysis method. Results: Analysis of data revealed 4 overall themes and 11 classifications. Learning outcomes of graduates of clinical laboratory sciences included: skills (pre-analytical, analytical, and post- analytical process) attitude (professional ethics, accountability, interest, and motivation) communications (communication with patients, communication with colleagues, and communication with different departments of the hospital) education and continuous learning (teaching and motivating subordinates, and trying to learn new things). Conclusion: It recommended that university staff pay more attention to learning outcomes expected from graduates by employers. These learning outcomes result in success in the labor market and specialized laboratory environment. More communication between universities and workplaces, including laboratories and hospitals, are recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید یوسفی افراشته | majid yousefi afrashteh
محمود قاضی طباطبایی | mahmoud ghazi tabatabaei
محمد جواد غروی | mohammad javad gharavi
عباس بازرگان | abbas bazargan
محسن شکوهی یکتا | mohsen shokouhi yekta
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-374-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات